Hälsokontroll...

Då var lärundersökningen avklarad med godkänt resultat.  Vad fick jag göra undrar ni?. Det första man gör är att byta om till träningskläder, därefter mätte dom min längd och vikt, sen fick jag testa min färgsyn genom att kolla på bilder med siffror gömda i bilden, ni som gjort detta förut vet exakt vad jag pratar om. Sen skulle det kollas syn och hörsel, hörseltestet utfördes i ett ljudisolerat rum och du skulle lyssna efter låga och höga toner, när du hörde dom skulle du trycka på en knapp så fort du  kunde.  Efter detta var det dags för att testa mina lungor. Man fick göra 3 st utblås tills man tömt lungorna så mycket det bara gick. Och då menar jag helt tomt.. sjuksköterskan som utförde testen var lite rolig på så sätt att hon stod och hejade på mig.” Kom igen nu lite mer kan du få ut..” kände mig som en av fångarna på fortet, Gunde skrikandes och du kämpandes.. när alla dessa tester var godkända fick jag sitta ner en stund och vänta på läkaren. Då träffade jag en jättetrevlig kille som skulle gå på samma skola som jag, vi snackade lite medans jag fyllde i min hälsodeklaration (de 42 frågor man skulle svara på) snackade lite med läkaren som kollade mina leder och reflexer samt perferiseende, nu var det bara ett test kvar. Arbets EKG´t  två st sjuksköterskor satte på mig en massa sensorer och jag fick cykla tills jag mådde dåligt, under testet mätte dom min hjärtrytm och puls.

Det var väl ungefär så det gick till. Inget urinprov som någon skrev i en tidigare kommentar. allt som allt tog testet 1,5 timme.. lycka till och var inte allt för oroliga om ni står inför detta..


Kommentarer
Postat av: Peppe

Se där ja. Jag behövde inte göra något färgseendetest, och du behövde inte pissa :) Det skiljer sig lite tydligen. Hur såg dina testvärden ut annars?

2010-12-15 @ 22:03:17
Postat av: Peppe

Hoppsan... Så kan det gå när det kör ihop sig =)

2010-12-15 @ 22:48:22
Postat av: Tobias

ja sånt är ju helt sjukt.. är inte färgseendet viktigt eller?. och varför gjorde dom ett urinprov på dig?, vad kollar dom då?... annars hade jag 10/10 på allt...

2010-12-15 @ 23:48:19
Postat av: Anonym

Man behöver inte ha komplett färgseende för att bli brandman därför sägs det att detta inte skall testas :)Som peppe sa, jag gjorde urinprov (för att se om man hade några droger eller annat i kroppen) och inget färgseende.

2010-12-17 @ 10:21:11
Postat av: Tobias

ingen av testerna kan ju bedömas så viktiga då om dom inte har en fast standard för det, dessutom undrar jag om inte det krävs ett "särskilt" godkännande från patienten om man ska kolla efter droger, (Alltså mer än det man fick skriva under på) har för mig att jag hört det någonstans... men som sagt framförallt känns det konstigt att vi på olika grunder bedöms friska för rök/kemdyk.

2010-12-17 @ 10:31:36
Postat av: Tobias

var uppe och kollade på nätet ang detta och det man kan kolla efter kanske i samband med rök/kemdyk förutom droger är Diabetes, njurskador och doping...



http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Urinprov/



http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinprov



kunde däremot inte hitta någonting ang att man behöver särskilt medgivande innan man får göra drogtest, förutom på barn under 15 år då du behöver vårdnadshavares tillåtelse,

2010-12-17 @ 10:45:23
Postat av: Gustav

Vad fick du på EKG testet?

2010-12-20 @ 15:26:21
Postat av: Tobias

slutade efter 275 watt då jag förklarade innan att jag inte var intresserad att köra längre än jag behövde..

2010-12-21 @ 00:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0