Jag mötte Lasse...

För ett par veckor sen hände en grej som ställde mig emot väggen litegrann, jag stod och jobbade som vanligt i receptionen på hotellet i Nynäshamn, då en föreläsare kommer in genom entrén, varför detta skulle ställa mig emot väggen kanske ni undrar, men det var inte vilken föreläsare som helst utan Lasse Gustavsson,   brandmannen som i början av sin karriär var med om en arbetsolycka som gjorde att 40% av hans kropp blev brännskadad, hans kollega avled och han föreläser numer om livet därefter, om vad som är viktigt och hur han har fått en ny syn på det.

 

Vad som slog mig var naturligtvis hans utseende och utan att egentligen veta mer om honom än det och att han varit brandman tog jag mig en funderare på min egen situation. Jag har ju självklart läst på lite mer om honom idag men det jag ville prata om var vad som gick genom mitt huvud, utifrån dom två faktorerna, han var brandman och han var brännskadad.

 

När jag bestämde mig för att bli brandman för ett par år sen så tänkte jag mest på hur kul det skulle va att kliva upp på morgonen för att åka till jobbet som brandman, arbetskamraterna och den viktiga uppgift man hade i samhället. Sen såg jag en film ”Ladder 49” som behandlar risken för att förolyckas i arbetet, hur detta skulle påverka familjen och dom man lämnade efter sig.

 

Jag tänkte en hel del på detta och speciellt runt faktumet att min blivande flickvän var tvungen att skriva under på den risken också då jag inte tänker kompremissa ang mitt yrkesval, jag skulle naturligtvis få tänka en extra gång om jag skulle skaffa barn osv, nu kanske ni tänker att så kan man ju inte sitta och tänka, men risken finns ju där och jag ville bearbeta det, när jag tillslut kommit fram till att det var värt risken för att följa min dröm, släppte jag den tanken, tills som sagt för ett par veckor sen då jag träffade Lasse,  jag började fundera även över risken att bli bränskadad, det kanske är om möjligt ännu större risk att man överlever och ser ut så, hur ska mina barn se på mig, min fru? Kan vara värt att ta en funderare på detta innan man blint springer in i ett jobb som innebär så många risker som brandman faktiskt gör.

 

Dagens tips är att läsa på om honom. Och fundera lite själv…

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/kan-bara-andra-mig-sjalv-inte-andra_4146713.svd

All cred till Lasse och det arbete han gör. Dela gärna med er av tankar i Komentarerna..


Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst, ett farligt yrke men inte många som skadar sig allvarligt i Sverige...Största skadekällan är fys/bandy...

2010-12-13 @ 12:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0