Välkommen till Sandö...va kul att just du ska börja här.

Jaha.. detta så kallade välkomstbrev man skulle få visade sig vara lite ut av en blåsning.. *ler* det enda som finns i det är en bokad tid till Läkarundersökning , så håll inte andan... inte ens ett välkommen står där ibland alla hälsodeklarationer och direktioner inför ditt läkarbesök… hur som helst välkomnandet kanske inte är att förvänta sig  förens det är 110% säkert att då får gå… som sagt skall man först genomgå en läkarundersökning där man skall anses vara fullt frisk för Rök och kemdyk.

Onsdagen den 15/12 kl 10 skall jag infinna mig iförd träningskläder på pliktverkets lokaler i Värtahamnen för att genomföra en hälsokontroll och Arbets-EKG. Känns som mönstringen all over again. Men det sätter ju lite Myndighetsstämpel på det hela också, dessutom verkar det inte vara någonting att vara orolig för om man inte lider av uppenbara sjukdomar, 42 enkla frågor och lite jogga sen skall det va klart. Hoppas verkligen att man får ett Välkomstbrev sen.. gärna med tips på vad man bör ha med sig och vad man kan förvänta sig i skolstarten, annars ska jag fanken se till att det börjar införas ifrån HT11…


Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det myndighetens ansvar att berätta för dig vad du måste ha med dig när du flyttar och påbörjar en utbildning? Det du behöver i form av kläder för övning ect får du låna av skolan. Vill du sen ha privata kläder på fritiden får du själv stå för detta. Vill du anteckna ngot som sägs kan det vara bra att ha något att skriva med och något att skriva på. Förvänta dig inte för mycket på utb, finns en risk att du kan bli besviken över hur det fungerar...

2010-12-08 @ 16:37:39
Postat av: Tobias

Kul med kommentarer... Ler. mjo självklart hade jag inte tänkt åka dit naken. och nej jag förväntar mig inte att dom tar något ansvar mer än för möjligen min säkerhet. sen kan jag tycka att det skulle va kul att bli hälsad välkommen till den skola man skall spendera 1,5 år på... som ny kan man behöva den uppmuntran. hoppas verkligen inte jag blir besviken då jag har mycket höga förväntningar på skolan, sen är jag medveten om att allt inte är guld och gröna skogar, det "Förväntar" jag mig inte heller, men om man på något sätt kan förenkla och hjälpa generationer som kommer efter mig så skall jag se vad jag kan göra för dom. tack för kommentaren Anonym...

2010-12-08 @ 18:06:13
Postat av: Peppe

Du är engagerad minsann :) Något jag tror det finns anledning att trycka på däremot är bristen på praktiska övningar under utbildningen. I princip alla jag har pratat med som gått SMO är fruktansvärt besvikna på hur lite de faktiskt får öva på praktiska moment. Brandmännen har också uppmärksammat detta hos LIA-elever. Världens längsta grundutbildning för brandmän, och ändå finns det tydligen inte tid till att lära eleverna hantera utrustning, eller i alla fall inte få in någon rutin. 10 rökdykningar i registret hade en nyutexaminerad SMO:are jag pratade med.

Utbildningen har uppmuntrat elever att ordna egna övningar på fritiden, men när de väl sökt tillstånd så har de inte fått några.



Du ska väl visserligen gå i Sandö, och jag har hört att det är aningen bättre där (av någon outgrundlig anledning), men även Sandö-folk har klagat på samma saker. Ruskigt tråkigt när man kommer ut på sin LIA, eller för all del när man söker jobb, och inte känner sig inövad nog på det praktiska. Man är säkert fantastiskt duktig på att skriva PM och rapporter men det är väl knappast något arbetsgivaren tycker väger tyngre.



2010-12-08 @ 21:45:43
Postat av: Peppe

Kan ju ge ett exempel på vad en person som gör sin sista termin nu har skrivit om utbildningen. Jag tycker det är ruskigt tråkigt om beskrivningen stämmer. Det är visserligen brandmannayrket man är ute efter och inte utbildningen i sig, men man vill ju givetvis känna sig tillräckligt redo efter avslutad utbildning.



http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15219327

2010-12-08 @ 21:49:52
Postat av: Anonym

Gjorde själv misstaget att gå in med mycket höga förväntningar. Vet inte vad du har för tidigare erfarenheter men för min del blev det ett högt och 2år(1.5) långt fall.

Bristen på praktiska övningar är stor, visst kan man egenträna men vid tex egenträning av rökdykning för detta inte göras varmt, dvs du får tine egenträna på att söka/släcka i brand utan kan få träna att söka i discorök. Du får itne heller träna på att klippa bilar själv, osv.

Ang boende är det inte svårt att få tag i tex 1, el 2a i kramfors, möblerad el inte. Finns även boende runt om ön, grannön och på klockestrand, om man itne vill bo på skolan.

2010-12-08 @ 21:53:56
Postat av: Tobias

fan va bra det är precis den här typen kommentarer jag längtat efter... erfarna elever delar med sig.. jag har alltid varit med och slagits för politiska förändringar inom skolor jag gått på, så min fråga är enkel finns det något elevpåverkan på utbildningen? kan man lobba för förändring eller är organisationen svart vitt styrd?



du frågade vilken tidigare erfarenhet jag har av Brandmansyrket, och den är väl inte att tala så mycket om. men träna har jag fått. låg 11 månader på 2.hkpbat berga. och hade en 5 månaders teori och praktik utbildning i ryggen. sen vart det mest sitta 6 månader i beredskap på helikopterbasen...



tusen tack för bra kommentarer... skriv gärna mer om era erfarenheter. då jag vet att nya elever läser bloggen både ifrån Revinge och sandö... berätta gärna om livet på luckan och vad man gör på fritiden.. skall göra ett inlägg där ni kan dela med er..

2010-12-09 @ 13:09:51
Postat av: Peppe

Ska bara inflika att jag alltså inte gått utbildningen än (jag börjar i januari i Revinge), utan återger vad andra har berättat. Den namnlöse skribenten verkar dock ha gått utbildningen.

2010-12-09 @ 16:56:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0