Äntligen påväg

den 22 november hände det äntligen, jag stod på Utsiktenmeetings konferenshotell i Nynäshamn och loggade in på studera.nu för att kolla min antagning till SMO VT11, scrollade ner på sidan och såg ANTAGEN bredvid mitt förstahandsval SANDÖ... en explosion av känslor svallade upp i mig och jag utbrast ett långt och aningen olämpligt JAAAA, till mina arbetskamraters stora förvåning. jobbade kväll som receptionist på hotellet. ännu ett extrajobb i väntan på min brandhögskola, så här har jag hållit på nu i ca 4-5 år.. först var det 1,5 års slitande med att få ihop ett ordentligt slutbetyg via Komvux, därefter 5-6 sökningar till SMO för att inte tala om de otaliga gången jag skrivit Högskoleprovet och gjort mitt yttersta för att klara av den ständigt ökande antagningsgränsen till SMO, första gången jag sökte var precis efter räddningsverket lagt ner 2 av sina 4 skolor vilket naturligtvis ökade antalet sökande på de 2 kvarvarande skolorna, därefter fortsatte snittet att öka i takt med att arbetslösheten ökade och fler sökte högskola. jag har gjort allt för att skjuta upp mitt liv så jag enkelt och smidigt skulle kunna flytta den dagen jag kom in, inga dyra lån eller fasta avgifter, alltid väskan packad och klar att dra om chansen skulle visa sig och nu är den äntligen här. det har kostat mig rätt mycket nu när jag ser tillbaka på det, men vad gör man inte för att följa sin dröm.

Allt det där är nu historia och jag är här för att skriva om vad som händer i framtiden. tänkte bjuda med dig på en resa genom SMO´s utbildning, och förklara steg för steg vad det innebär att gå SMO. kan vara bra om du själv är en sån som mig och funderar på att bli brandman, eller om du bara vill sätta dig in i en brandmans väg till yrket. fråga gärna via kommentarer så ska jag försöka svara så gott jag kan


Kommentarer
Postat av: Sara

GRATTIS!!! :O) Som du kämpat!!!!

2010-11-24 @ 21:54:37
Postat av: Tobias

Tack gumman, tänk va tiden går fort när man väntar.. Ler

2010-11-25 @ 03:51:11
Postat av: Sara

hehe... jadu, vad tiden går fort!!! Hoppas du får de bra och roligt!!! Men de är nog de minsta problemet! :) Va rädd om dig!

2010-11-26 @ 14:11:00
Postat av: Daniel

Tjena! Kul initativ att starta en blogg. Jag har själv kommit in i Revinge och börjar också den 24 januari 2011. Jag är dock fylld av frågor men vet inte riktigt var jag ska vända mig. Vad vet du om upplägget på utbildningen? Är det mycket självstudier i början, eller är man på skolan varje dag hela terminen? (mest pendlingskostnader som jag försöker beräkna). Och hur fasen överlever man på studielånet? Att gå från heltidsarbete till 8200 kronor i månaden kommer kännas! :D Hur som helst. Jag ska hålla ett öga på din blogg, det kan vara intressant att se vad ni hittar på där uppe och se vad som skiljer sig åt. Må väl!

2010-11-27 @ 11:06:04
Postat av: Daniel

och initiativ stavas givetvis just initiativ...

2010-11-27 @ 11:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0