Hej på er.

 

Fick en fråga ifrån Daniel som kommer plugga på Revinge i vår ( Se kommentarer ifrån mitt inlägg ”Äntligen på väg”) , där han undrade över upplägget på utbildningen, det jag kunde hitta ang detta är att på MSB´s hemsida (http://msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildningsprogram/Skydd-mot-olyckor/Om-utbildningen/Innehall--upplagg/ ) har du i princip allt du behöver veta om upplägget. Termin för termin och hur de olika kurserna ser ut.  Titta under ”Kursplaner” (Vänstra menyfältet) för att ladda ner detaljerade beskrivningar av de olika kurserna. Vad gällande dina frågor ang graden av självstudier, kan jag bara gissa att detta varierar kraftigt beroende på om du pluggar distans eller på skolan, som distans mycket väl beskriver, sker större delen av det teoretiska individuellt, men att dessa träffar som anornas för att klara av ”Praktiska moment” naturligtvis sker i grupp. Jag vet att Kursplaner sällan ger eleven en i klartext bra bild av kursen, men jag hoppas det hjälper dig lite påvägen, då bloggen ännu inte hunnit behandla ämnet i detalj.

 

Du frågade även ” hur fasen överlever man på studielånet? Att gå från heltidsarbete till 8200 kronor i månaden kommer kännas!”  klart man måste dra ner på sin levnadsstandard en hel del när man skall studera. Jag rekommenderar att du gör en budget över dina kostnader och försöker dra ner på dina ”Fasta kostnader” så mycket som möjligt. Du har mycket större valmöjlighet när du inte sitter på stora lån, fasta mobilräkningar osv. ju mer du kan månad för månad styra din ekonomi desto bättre chans har du nog att klara det hela.

I Lund finns det säkert större möjligheter till Extrajobb också. Vid Sandö tvekar jag dock på detta. Var upp och kollade lite och det ser inte så ljust ut. Klart bättre att gå in på en krog och fråga om dom behöver extrahjälp än att kolla arbetsförmedlingens hemsida, men då skall det ju finnas krogar också.. *ler*  kolla även studentconsultings hemsida http://www.studentconsulting.se/ där kan du få hjälp med att skaffa extrajobb som passar dina tider. Även om det ibland som Studerande kan vara gynnsamt att jobba utan myndigheters vetskap *Ler* du får helt enkelt använda dom färdigheter du har att erbjuda. Tänk bara på att du ska orka plugga också, kanske är viktigare än att äta lyxig mat.

 

Så lycka till och tveka inte att fråga vidare…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0