så vad gör jag nu?

så nu har jag blivit antagen till smo, vad är det nu som måste göras/Förberedas?. som alltid när man söker utbildning måste man ju skaffa sig CSN-bidrag, och om man inte råkar vara född rik eller har varit smart nog att spara så blir det även en ansökan om lån, detta gör man via deras hemsida ( csn.se ) och enklast genom elektroniskt ID. E-Legitimation. eftersom jag inte brytt mig om att skaffa E-leg så gör jag det den långsamma vägen genom att beställa hem blanketter. detta kan ta ett par dagar men utbildningen börjar ju inte förens den 24 Januari så jag har tid på mig.

nästa sak att kolla upp är boende, eftersom jag sökt Sandö har jag tagit kontakt med Karin frölen som verkar vara ansvarig för att hjälpa permanentboende studenter på SMO (hon har direktnummer 010-240 21 19.)
ringde henne och fick veta att det finns en bostadskö på Sandö, som man kan skriva in sig på när man blivit Antagen.  jag kommer alltså i ordningen bli uppringd om det blir ett rum ledigt på det korridorsboende som ligger på Skolans område. rummet skall vara 8kvm litet och dela toalett och dusch med en kamrat,. som alternativ till detta kan man även ca 1km ifrån skolan bo på ett vandrarhem, och 10km inne i stan verkade dom ha 3ór som man kunde hyra tillsamans med en kurskamrat. jag har beslutat mig för att vänta och se om det finns platser på skolan då det enligt karin var lätt att få något av de andra boendealternativen.  återkommer med kostnader för hyra och exakta storlekar på vandrarhemmet och 3órna vid ett senare inlägg.

Tänkte komplettera med lite tips och trix för er som funderar på att söka SMO, eller håller på att söka.

för er som inte vet någonting om detta rekommenderar jag starkt att kolla igenom http://msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildningsprogram/Skydd-mot-olyckor/ grundligt, kolla på videorna som finns där och läs på om hur du går till väga för att söka, vilka datum som gäller och vad antagningsstatistiken säger inför din sökperiod. det kan vara lite svårtolkat men har du frågor är det bara att skriva till mig så ska jag försöka svara...

satt och surfade runt idag och hittade tre mycket intressanta sidor som jag tycker det är värt för er att kolla på

http://brandman.bloggagratis.se/2008/01/
Är en blogg om en kille som gör sin LIA (Praktik) på en brandstation i Stockholm, mycket bra skrivet och jäkligt bra insikter.. han beskriver problem och orosmoment som du kan tänkas ställas inför som brandman.

http://www.blaljus.se/
ett forum för folk som söker och som redan jobbar inom räddningstjänsten.. bra info och många vettiga frågeställningar.... bra sätt att komma i kontakt med folk som gått smo och som är på väg..

http://smo13.se/
Grymt snygga och bra bilder ifrån Sandös SMO program.. kul och underhållande.. ett måste att gå in och kolla på...

det var allt för ikväll.. på återseende...


Kommentarer
Postat av: Jesper

Kul att du kom in! Själv hamnade jag i Revinge. Ska följa bloggen framöver, och det kan ju vara intressant att se hur våra skolor skiljer sig åt :)



Lycka till!

2010-11-24 @ 03:15:04
Postat av: Tobias

tack det samma, du får väl ta och starta en blogg du med och skriva om dina erfarenheter... säker på att vi kommer ses på resans gång... lycka till broder..

2010-11-24 @ 04:59:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0