bemöter en kommentar

fick en jättetrevlig kommentar igår på mitt tidigare inlägg som jag tänkte bemöta här..

Postat av: Marcus SMO VT11

Förstår inte varför mitt tidigare inlägg inte postades här. Men skriver igen.

Jag går SMO vt11 i Revinge och har läst din blogg. Jag tycker det är "kul" att läsa och se och höra hur ni har det för att jämföra med oss.

jag tycker det låter som att det finns ett missnöje på utbildningen och som ni vill förändra. Ni kan vara lugna för det finns det även här nere i Revinge. Det skulle varit intressant att starta någon undersökning eller liknande. För att se hur utbildningen upplevs och olikheter och likheter. Och vad som skulle kunna förbättras eller så... Tror vi eventuellt är ett par stycken som skulle kunna fixa ihop något kanske... Låter det konstigt det jag skriver eller låter det bra

 

 

-jo visst finns det röster som talar om en förändring, jag tror de flesta dock är nöjda men ser utrymme för att förbättra vissa moment och framförallt rutiner.

 

jag insåg rätt snabbt när jag satte mig ner på första skolrådet att om man kommer dit som elevrepresentant med frågor samma dag utan någon större efterforskning i redan kända orsaker och tidigare diskussioner så kommer man dra upp samma saker varje gång. dessutom har administrationen svårt att bemöta komplicerade frågor och väljer att skjuta på svaret till nästa möte..

 

jobbar man så på dom 3 skolråd per termin så får man aldrig effekt på genomförande av förändring... jag väckte den här problematiken och föreslog att vi skulle börja samverka främst klasserna emellan, för att kunna stötta varandra och lägga tryck på ledningen.. min uppfattning är att vi under dessa 12 veckor av terminen åstadkommit mer förändring och lagt grunden för reform än vad som skett tidigare i skolans historia.. vi är nu samlade och eleven har äntligen en riktig röst...

 

vad gällande en enkät om elevernas åsikter så tycker jag att det är en bra idé och jag vet att Thomas K Nilsson hos er och Martin Neldén uppe hos oss har planer på att titta på detta just nu... läs gärna Thomas gästblogginlägg på tjugofyra7... den är riktigt matnyttig...

 

men ett tips till er om ni inte redan har det.. starta en inoficiell kår ( skippa förening och ekonomiansvar samt kåravgifter ) och driv frågor tillsammans, man har så mycket erfarenheter att dra från de äldre klassena. det är även någonting vi tittar på om man kan göra mer i andra frågor som tex egenträning osv...

 

det finns så många viktiga frågor nu att ta upp men en sak i taget. vår primära uppgift i dagläget är att säkra kårens fortlevnad och se till att vid alla klassbyten som sker varje år att det finns en arbetsordning rotad i studerandehandboken och hos lärarna...

 

lycka till nu och glöm inte att det vi gör idag räddar liv imorgon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0