PFD...whats the emergency?

KL är 06:40 och jag har nog haft lite tur med min Jet-lag. Jag vaknade utvilad och studsade upp ur sängen. Nu är det lite för tidigt att åka till ICA så jag bloggar istället. Till er stora glädje hoppas jag.

 

Tror inte jag nämnde det men anledningen till att jag åkte till USA var att min tjej pluggar där ½ år. Resan har varit riktigt kul och för att länka till Bloggen så har jag faktiskt inte varit helt utan Räddningserfarenheter.  Kom till Portland OR en dag tidigare än henne så jag passade på att spana lite på dom lokala Micro-bryggerierna som Portland är så känd för. Hittade Rock Bottom Brewery i Downtown där dom samma kväll till min förvåning hade en välgörenhetsauktion av brandmän till förmån för barn med muskelsjukdomar dom säljer där förövrigt en fulständigt brilliant god öl med det passande namnet Fire Chief ALE.

Snackade med några av dom och så fort man nämnde att man pluggade brandman i Sverige så slogg dom ut sina armar och välkomnade en varmt. Jag fick en T-Shirt och skulle upp på scenen och auktioneras ut till vilda kvinnor. *ler*. Jag tackade vänligt(Typiskt svenskt) nej men jag blev dock inbjuden till ett studiebesök dagen efter för att kolla på vad dom hade för utrustning och snacka med dom om hur dom jobbade och det var jag ju inte sen på att tacka ja till, hade faktiskt tänkt försöka hinna med det endå.

 

 

Tidigt dagen efter strosade jag ner till ett lokalt bageri och köpte på mig fikabröd (Man kommer ju inte tomhänt till en brandstation) och rörde mig ner mot vattnet där brandstationen låg.

 

 

På stationen var livet ungefär likadant som här hemma man lagade mat ihop och dom hade ett mycket fint självbekostat uppehållsrum. Stora fåtöljer och en jätte tv. Man gick skift och arbetsuppgifterna var uppdelade på specialområden.

 

 

Den riktigt stora skillnaden på utrustningen var att deras bilar inte hade vatten med sig vilket frigjorde en hel del utrymme för annat. Dom hade aldrig hört talas om skärsläckare eller CAF- Systemet, vilket var lite roligt för då fick man vara ambassadör för svensk framsynthet. På tal om det så ligger vi rätt långt fram i tänket i sverige. USA är kanske inte helt förvånande kvar i ett otroligt högt statustänk vad gällande yrket, tex. Räddningskläderna. Dom hänger i omklädningsrummet skitiga och jävliga och när jag frågade varför dom inte tvättat dom så fick man till svar. ”It´s a badge of honor” med andra ord kunde man på detta sätt se vilka som jobbade med brand och inte… i sverige kan det till och med vara så att man tar av sig kläderna efter en insats och lägger dom i bak på bilen för att inte sitta i dom farliga partiklarna inne i Hytten. Än minde ha dom hängande på stationen för att sprida ohälsa.

 

 

Så mitt i Rundvandringen ringer larmet och alla rusar till sina platser, jag följer på en av brandcheferna och frågar om jag får haka på, visst säger han och jag hoppar in i Ledningsfordonet. Jag vet inte om ni kan få en bild av detta när jag skriver om det, men som SMO student och rejält oerfaren kan jag bara säga jäklar va coolt at få åka med på larm i USA.

 

 

 

 

Likt Sverige så var det självklart ett falsklarm och inte mycket att ta bilder på. Brandbilar och polis spärrade av gatorna och inom 5 min var man därifrån. Inte mycket att hänga i julgranen men gud vad jag längtar till min LIA nu…

När vi kom tillbaka till stationen satt jag och Brandchefen och diskuterade skillnader på utbildningssystemet i Sverige och resterande av USA. Dom jobbar väldigt annorlunda där och han blev nyfiken på den svenska modellen. Vem vet man kanske har skapat lite vågor på vattnet där borta nu…

 

 

 

PS.Lovade André i en kommentar att svara på hans inlägg:

”Mycket intressant blogg, sitter för tillfället och läser den "från pärm till pärm". Jag ska söka in till hösten och hoppas att mitt HP resultat (mellan 1.3 och 1.4) räcker för en plats på Sandö.

Jag tänkte bara höra om man behöver YKB (Yrkes kompetens bevis) till sitt C-kort som brandman? Detta är obilgatorisk för alla som kör som yrke, och det borde väll brandman räknas in som? Måste ni betala allt själv? Ett komplett C-kort (inkl YKB) kan kosta uppemot 50 lakan... Själv har jag turen att redan tagit kortet, men är nyfiken på om ykbn var onödig:)”

 

Jag kan ju självklart bara gissa vad gällande din intagning, men Jag skulle bli mycket förvånad om du inte skulle komma in på 1,4, och troligen på 1,3, kämpa på bara jag själv sökte ju in 6-7 omgångar. Kul att du väljer Sandö.

Vad gällande YKB och körkortet, så vet jag bara att alla meriter är bra, och som krav har stationerna vanligtvis att du ska ha c-kort (alltså inget krav på YKB) och vid Fast anställning brukar man få 6 månader på sig att ta CE-kortet. Vill du ha en fördel vad gällande detta bör du sikta på att ta CE som merit istället. Det är väldigt eftertraktat som jag förstått det…

Lycka till nu så syns vi förhoppningsvis i Höst. Hör av dig och berätta hur det gått för dig om du kommit in och så…

 

Ha det king nu så hörs vi imorgon…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0