Våren är här

idag började lektionerna igen och Smo13 dvs 4é terminen höll i en föreläsning om idrottsskador för oss dunungar. Det var intressant. Det är ju viktigt att man håller sin kropp på topp när man jobbar med den. Likt en taxichaufför inte kan köra för fort, för han lever ju också på sitt körkort.

 

Sen är det ju en sak att träna och en helt annan att träna rätt. Tycker många har inställningen att går jag till gymmet så fixar sig träningen. Problemet är att många missar dom småsaker som är minst lika viktiga och tränar bara de stora muskelgrupperna som ben, bröst, armar, mage, rygg.  Vill man bli duktig och stark i dom moment man kommer jobba med i yrket så är det jätteviktigt att man ger sig på dom ”Tråkiga övningarna också” det kan tyckas töntigt men en timme på balansbrädan är lika viktigt för att man ska ha starka fötter som att kunna lyfta tungt..

 

Nu börjar det kännas att det är vår på sandö.. grillen är på nästan varje kväll och värmen tränger in på dagarna…jag har köpt en badenbaden stol som jag lyxigt använder så fort jag kan…

 

Imorgon ska jag åka hem för första gången på den här terminen.. jag betvivlar att jag kommer göra mycket mer än praktiska saker när jag är hemma. Typ fixa med båten och ordna med sånt som bara stått under vintern… men det ska bli skönt att kunna hänga med vännerna igen… tiden här går så fort så man glömmer lätt bort att ringa hem och berätta hur man har det.. tur att mina vänner kan gå in här och få lite insikt i vad man gör på ön…

 

Nej nu är det Generation kill onsdag och vi ska kolla på film ihop i korridoren.. ha det king


Kommentarer
Postat av: förvirrad

Hur menar du att man får starkare fötter av att stå på en balansbräda och vad ska man lyfta för tunga vikter med fötterna för att ha nytta av det?

2011-04-14 @ 19:34:05
Postat av: Tobias

jo om man tränar upp sina fötter tex med hjälp av en balansplatta, så minskar du risken att du vrickar foten när du är ute på en skogsbrand och trampar runt med tung utrustning bland snårig terräng och blöta rötter och stenar. hur effektiv tror du att du är då?.. bara ett av många exempel men framförallt just i skadebegränsande syfte. många glömmer att tänka så i sin träning och väljer att bara träna på såna grupper som man kan se klara kopplingar till arbetet... tex tunga lyft...

2011-04-15 @ 06:44:59
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0