Haninge Brandstation

Haninge Brandstation

 

 

Haninge är den hittills största brandstationen jag varit på, Dom bemannar stationen med 1+5 och en dagstyrka på vad jag förstod 3 extra. Här sitter även en del insatsledare och brandingenjörer, dom har en stor vagnhall med många bilar, verkstad och en slangtvätthall. Samt en något gammal övningssimulator för sökteknik. Dom jag träffar på stationen är hjälpsamma och svarar gärna på mina frågor och diskuterar utrustning. Vad jag kände som var speciellt bra här är att de verkade hålla i en hel del utbildning, tydligen så håller de på att utbilda kommunens anställda i brandkunskap för att bla kunna förebygga handlingsförlamning vid larm i kommunala byggnader som skolor/dagis osv. dom verkar ha det tänket rätt genomgående, att utbilda i förebyggande syfte. Larmfrekvensen ligger på strax över 1000/år och hälften är automatlarm.

 

Dom 5 Snabba

Sommarvikariat finns det en chans?

Här var dom väldigt klara på att dom anställde kvinnor och män med utomnordisk bakgrund i huvudsak, men menade också att Södertörn inte riktigt kanske landat på en helt fungerande lösning gällande detta.

 

Hur konservativ är stationen?

Förändring och framåtstävande är honnörsord och tydligen hade traditioner luckrats upp en hel del genom åren.

 

Vad har stationen för specialkompetenser?

Haningestyrkan har en specialkompetens på sanering. Då markbränder varit mycket vanligt förekommande i kommunen har styrkorna också blivit något av experter på att bekämpa bränder i mark och skog. Sen tycker jag också att deras framåtsträvande utbildningsarbete borde ligga med här…

 

Vad tycker stationen om SMO?

Eftersom man inte ser SMO som ett direkt krav för anställning så bedöms man oavsett man gått SMO eller inte utifrån andra meriter. Vad som kan sägas dock efter att ha talat med en tjej som gick SMO 1 och jobbade på stationen, så hade SMO i början en betydligt högre status än den har idag.

 

Hur ser pensionsavgångarna ut?

Samma här som Nynäshan och Tyresö sa, det kommer ske stora pensionsavgångar de kommande åren.


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej...

Jag skall söka SMO nu till våren och tränar nu inför rullbandstestet. Är det bästa att slänga på sig en väska med massa vikt i och gå på gymmets rullbandet eller har du andra bra tips? Hur tungt tyckte du testet var?



Vill du förklara vad automatlarm är, eftersom jag är lite seg och inte förstår. Trots trogen tittare av SOS västkust/gute =)

2011-08-24 @ 21:38:40
Postat av: Tobias

hej Therese kul att du söker, det behövs fler tjejer i kåren..



när det gäller testet skulle jag inte vara så orolig för det. dock är det ju bra att träna kondition då det är ett prov på din syreupptagningsförmåga.



att träna med vikter kan vara bra för att få en känsla av hur det är att gå med det. tänk dock på att av de ca 24kg utrustning så är luftpaketet ca 12 kg. så fördela vikten och träna med mössa (detta då man vanligtvis upplever värmen jobbig och det kan va bra att testa den biten oxå).



om du vill träna muskler inför testet bör du tänka på att det tar mycket på benen och särskilt vaderna.



personligen tyckte jag inte testet var särskilt tungt, och du bör vara förberedd på att vid nyanställning brukar man får göra ett liknande rullbandstest men då höjer dom farten till 5,6 vilket känns betydligt mer.



Ett automatlarm är exakt vad det låter som. ett brandlarm som automatiskt går till larmcentralen. hemma kanske du har en brandvarnare, och detta fungerar ungefär likadant med detektorer och ljudsignaler. när man pratar om larmstatistik på stationer är det vanligt att automatlarm går av utan att det brinner, det kan tex bero på att någon byggjobbare svetsat, eller att man lagat mat och osen lyckats nå en detektor. och detta kallas då för falsklarm. numera är det vanligt att man kvitterar larm dvs ringer upp brandkåren och säger att det var ett falsklarm, så att räddningstjänsten slipper rycka ut.



alla larm på brandstationer är inte skarpa utan det är rätt vanligt att det är falsklarm.



och sånt är ju inte så glamoröst att filma för SOS Gute.. (förövrigt ett jäkligt bra program)



2011-08-24 @ 23:07:00
URL: http://brandasspiranten.blogg.se/
Postat av: Therese

Tack snälla du för dom svaren...

Jag är ingen tv tittare direkt men när sånna program visas så sitter jag klistrad. Tycker det är väldigt spännande att se.



Du sa nåt om syreuppagningsförmåga.

Kan det alltså vara så att jag klarar testet men sen visar det sig att syreupptsgningen är kass och då blir man inte godkänd?



Usch jag är jätte nervös, jag vill så gärna in på utb. Bra med tipset om mössan, får bli att åka ner tidigt alt. sent till gymmet när jag skall testgå detta =)

2011-08-25 @ 09:49:32
Postat av: Tobias

Ja annars tror dom att du är tokig..ler



förlåt om det blev förvirrande, du antingen klarar tiden eller inte. vad dom gör är att kolla din puls under tiden. det berättar att du har en viss syreupptagningsförmåga... dvs att du orkar hålla igång hela tiden.

2011-08-25 @ 20:13:06
URL: http://brandasspiranten.blogg.se/
Postat av: Christoffer Schön

Intressant läsning att Haninge var tydliga med att dem bara anställer invandrare och kvinnor. Framför allt med tanke på att det är förbjudet att ha "positiv särbehandling" för etnisk bakgrund.



/SMO- och brandingenjörsstudent

2011-08-27 @ 23:12:25
Postat av: Christofer

Hej!!!

Hur gör jag för att söka till SMO???

2012-02-28 @ 20:02:09
Postat av: Tobias

allt om ansökan kan du läsa på MSB´s hemsida. www.MSB.se under utbildning/Skydd mot olyckor ser du hur du ska gå tillväga för att ansöka..



Lycka till...

2012-02-29 @ 15:08:49
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0