Hej igen kära Bloggläsare!

Hej på er kul att ni läser bloggen.

 

Jag är ledsen att jag inte haft tid att ägna mig åt den så mycket under sommaren. Snart är jag tillbaka på sandö och då fortsätter rapporteringen om livet på ön. Mycket har hänt i sommar men lite av räddningskaraktär tyvärr. Min träning har varit begränsad då jag drog på mig en skada på höftböjen och det är någonting jag tyvärr fortfarande känner av. Hoppas ni haft det bra och ett stort grattis till alla som kommit in på SMO till HT11.

 

Här kommer ett par korta svar för er som skrivit till mig under sommaren.

 

Vissa frågor är så långa att jag inte skivit ut allt här.

 

Kommentarer från inlägget Sommarlov:

 

@Viktor:  ”Tjena! Vill bara tacka dig för att du tar dig tiden att blogga om utbildningen och livet på Sandö. Det har hjälpt mig i valet av skola mm. Börjar själv plugga i Sandö nu i höst så vi kanske springer in i varandra någon gång! Ha det bra!”

 

 

grattis till antagningen det kommer hända mycket roligt nu i höst så jag hoppas du är redo för det. På en så liten ö är det nästan omöjligt att inte springa på varandra så det är bara rycka tag i mig och du får lust att snacka…

 

@Emelie: ” Nöjd med utbildningen?”

 

 

Kort fråga men inget enkelt svar.. jag är naturligtvis inte helt nöjd eftersom jag jobbar stenhårt med studentkåren. Jag har däremot en god förhoppning om att det jag vill förändra kommer ge resultat. I våras satte vi ned foten och fick samtliga av våra krav bemötta, vi är nu organiserade och hösten kommer ägnas åt att etablera diskussioner om förändringar som är lite mer övergripande, sakfrågor ang utbildningen är relativt lätta att hitta lösningar på, det är dom stora frågorna som sammanhållningen på ön,  boendefrågan, antagningen, framtidsutsikter för examinerade Smoare osv som kommer kräva ett lite större samarbete för att lösa. Det viktiga är att man inte bara ser problemen utan genomför verklig förändring. Så nöjd det vore orimligt att säga. Men jag har haft jäkligt kul den första tiden, och lärt mig saker om räddning jag inte tänkt på tidigare så jag får absolut ut någonting viktigt av att vara här.

Vad tyckte du själv då?

 

@ Alex: ”vart hittar man kursliteratur, hur ser scheman ut för smoare, hur upplever jag kritiken som förs mot smo”

 

Grattis till din antagning, du hade ett par frågor varav två är lätta att svara på.

Du köper all din kurslitteratur i receptionen på skolan. Vet inte om du kan köpa dom online via handlare men det du behöver finns att köpa här och det är inte dyrt och det är inte mycket. Jag kanske la 1000 kr på kurslitteratur i våras.

Scheman varierar lite beroende på vilken grupp du är i men generellt så är ca 50% av dygnen lektionsfyllda sen räknar man med att du studerar på egen hand, fredags eftermiddagar är alltid lediga (Med undantag för den veckan du har fordonsvård. Vilket kanske är 2-3 ggr per termin)

Vad gällande kritiken som man kan läsa om på internet kan jag bara ge dig samma råd som en mycket bra lärare på utbildningen gav mig ”skapa dig din egen uppfattning innan du skapar dig en åsikt” det finns flera läger och åsikter men mycket händer just nu så inget är skrivet i sten. Vill du vara med och påverka gör som jag., skriv en blogg eller gå med i studentkåren. Lär dig sålla mellan traditioner och framtidsvisioner, men med respekt för båda. Det viktiga är att du inte bara repeterar vad du hört utan tänkt efter lite…

 

Kommentarer från inlägget Sommartider hej hej:

 

@ Johan: ” Det blir, dessvärre av vad jag förstått, Revinge på distans. Skulle vara väldigt tacksam om du kunde återkomma om alternativa karriärval! :)”

 

 

Grattis till antagningen, när det gäller olika karriärsval där SMO utbildningen skulle kunna vara meriterande är det ju svårt att svara på, det har efterlysts en lista med möjliga arbetsbeskrivningar och jag har för mig att jag bloggat någonting om detta förut oxå, men ett av problemen som jag ser det är att arbetsgivare runt om i sverige inte vet vad SMO egentligen är. För säger du att det är en brandmansutbildning så svarar inte det helt för de behov dom kanske har på just den arbetsplatsen. I det civila om jag får kalla det så. Tror jag det är lättare att tänka på utbildningen som en säkerhet och krisberedskapsutbildning. Däri ligger också ett vanligt missförstånd då säkerhet i sverige oftast tolkas som bevakning och skydd mot brott snarare än riskarbete och skydd mot olyckor. I engelskan har man gjort en lite smartare uppdelning då man säger security och safety där safety är den delen vi jobbar med. Dvs skydd mot olyckor. Så fram tills vi lyckats förmedla detta på ett bra sätt så antar jag att vi kommer få ett problem när vi söker jobb med luddiga kompetensbeskrivningar. Men brandsäkerhetsansvarig är ju alltid en titel som skulle kunna funka att jobba som… debatten fortsätter dock.

 

Ser fram emot att börja rapportera mer snart igen. Och jag har inte glömt att jag ska besöka lite brandstationer och rapportera om bra Lia platser. Jag har bara inte haft tid ännu..

 

Ha det King…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0