Katarina Brandstation

Katarina Brandstation

 

 

Katarina brandstation är utan tvekan den vackraste stationen jag varit på. Stationen är den äldsta i Stockholm och enligt grabbarna även den äldsta i världen, om det är sant eller inte låter jag vara osagt men delar av byggnaden är tydligen från 1780-talet. Dock blev det inte brandstation förens 1876. Larmfrekvensen är likt de flesta innerstadsstationer hög, och i detta läge känns det som jag skulle kunna välja den här stationen bara för att jag blev lite kär i den… jag tror LIA här skulle va jätteroligt. Kul fakta är att Nile city 105,6 spelades in här… och för att hedra Katarina kommer här ett Videoklipp från just den Serien.

 

 

Dom 5 Snabba

Sommarvikariat finns det en chans?

För första gången kändes det som om det fans ett hopp. Men realistiskt är det inte troligt.

 

Hur konservativ är stationen?

Stationen står i förgrunden för en hel del åsiktsskapande, mycket pga Anders ”Ankan” Cederberg som är ordförande i BRF. Jag tror alla som jobbar på den här stationen värnar om de vackra inom räddningstjänsten och vill inte se det förstöras av förhastad Politik.

 

Vad har stationen för specialkompetenser?

Detta är en klart operativ brandstation och den enda specialstyrkan är medlemmar i RITS.

 

Vad tycker stationen om SMO?

Lite svårt att svara på den frågan då jag i huvudsak snackade med ”Ankan” och BRF´s linje är att SMO skall vara den behörighet man har om man ska jobba som Brandman idag.

 

Hur ser pensionsavgångarna ut?

För första gången får jag höra att det ser ut som om hela Stockholms regionen kommer byta ut nästan 30% av sin styrka inom 5 år. Och den dåliga ekonomin är ett problem som bör vara löst tills jag är aktuell för en heltidstjänst. (Mycket bra nyheter med andra ord för min del)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0