kungsholmens Brandstation

kungsholmens Brandstation

 

 

Kungsholmens brandstation är en gammal fin byggnad med mycket gamla anor, den byggdes på 30 talet och var avsedd att vara brandstation, vilket kanske inte alltid är fallet med vissa stationer som tex är gammal ombyggda bryggerier osv. Sorgligt nog kommer dom riva denna vackra byggnad om ca 4 år då stationen kommer omplaceras. Luckorna (sovrummen) här är enorma, nästan fullgoda ettor. Jag får en rundvisning och en hel del kloka ord på vägen av min guide, det börjar dana nu för mig att det är stor skillnad på Storstockholms brandförsvar och södertörn, på både gott och ont.

 

 

Vad som verkar bra med att göra LIA´n här är att man har en stor chans att få följa med på smålarm, normalt sett brukar man åka 1+4 vilket gör det svårt för en liaelev att åka med tydligen, men här skickar man 3 gubbar och stannar hemma med några för att kunna täcka dykberedskapen.(Gäller naturligtvis bara smålarm)

 

Dom 5 Snabba

Sommarvikariat finns det en chans?

Nej jag tycker det verkar väldigt svårt att få tag i sommarvikariat över lag inom Stockholms län.

 

Hur konservativ är stationen?

Stationen verkar hålla hårt på traditioner och ser sitt uppdrag rent operativt.

 

Vad har stationen för specialkompetenser?

Räddningsdykning, liv-, miljö- och egendomsräddning under vatten. Bistår polisen vid efterforskning av personer under vatten.

Tyckkammarberedskap för i första hand egna räddningsdykare, i andra hand för allmänheten i samband med dykolycksfall eller vid rökförgiftning. Tryckkammarbilen är dockningsbar med en tryckkammare på Karolinska sjukhuset.

Dykavtal med andra kommuner.

 

Vad tycker stationen om SMO?

Snackade med en som hade gått SMO Rosersberg och sista terminen på Sandö, enligt honom så var SMO en helt värdelös utbildning och tyckte man skulle skrota den helt. Jag tror inte de övriga i gardet höll med honom.

 

Hur ser pensionsavgångarna ut?

Jag säger som tidigare Stockholm anställer väldigt sällan och pensionsavgångar är någonting som verkar vara lite Tabu att tala om…*ler* det var tydligen en som kunde gått i pension förra året, men pallar man så gör man…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0