Nynäshamns Brandstation


Idag tjuvstartade jag lite på min planerade besöksturné genom att hälsa på Nynäshamns brandstation. Målet är ju som jag nämnde tidigare att besöka ett par stationer i stockholmsområdet för att hitta en bra plats att göra räddningsdelen av min LIA i termin 3.

 

I nästa vecka har jag bokat in studiebesök på 9 stora stationer i innerstan och på södertörn.

 

Varje station har ju lite olika typer av larmfrekvens och typ av larm. Jag vill ju hamna på en station där jag får lära mig så mycket jag bara kan av mina 10 veckor. Dessutom passar jag ju på att ta reda på hur stationerna tänker kring SMO, Arbetsutsikter, och Arbetssätt. Hoppas detta är läsvärt även för er.

 

Jag har i mitt sökande ställt mig ett par frågor för att hitta rätt

 

Vad får en smoáre göra på sin LIA hos er?

 

Sommarvikariat finns det en chans?

 

Hur konservativ är stationen?

 

Vad har stationen för specialkompetenser?

 

Vad tycker stationen om SMO?

 

Hur ser pensionsavgångarna ut?

 

 

 

NYNÄSHAMNS BRANDSTATION

När jag kommer till stationen möts jag av 4 skojfriska brandmän i åldrarna 35-55 dom är glada över att jag valt att komma på besök hos dom och det startas direkt med frågor kring smo, vilket jag gärna svarar på så gott jag kan sen övergår diskussionerna mer till att handla om bilköp då en tjej i Ambulansen skulle köpa ny. En av killarna är ute på tillsyn i ösmo på ett dagis, vilket fortfarande lämnar 1+4 på stationen.

 

brandstation bemannas dygnet runt av fem brandmän och en styrkeledare. Larmfrekvensen är rätt låg ( ca 1-2 larm /dag ) och det är mycket sjukvårdslarm, Nynäshamn har bara en ambulans så när den är upptagen är det Räddningstjänsten som får rycka in. När jag snackade med grabbarna om att jag skulle göra LIA tyckte dom att jag skulle söka mig in till stan där larmfrekvensen var högre. En av killarna hade jobbat 10 år inom stockholmsbrandförsvar och han såg stora skillnader på tänket i de olika förbunden. Det var kul att bolla tankar med dom här killarna och utan att gå in på allt för noggranna värderingar så verkade dom öppna för den nya tiden som kommer men kritiska till hur det gick till. Lite vad jag hade förväntat mig. Överlag tycker jag Stationen verkar trevlig, men sakar det jag söker inför LIA´n. jag skulle kunna jobba där efter en 10 år inom kåren kanske.

 

Dom 5 Snabba

Sommarvikariat finns det en chans?

Absolut, men det har ju skrivits en del om Södertörn´s Migrationskvotering påpekar dom.

 

Hur konservativ är stationen?

”Måttligt”

Kloka åsikter med en respekt för Traditioner

 

Vad har stationen för specialkompetenser?

Inga särskilda mer än att dom håller i förbundets klädförråd

 

Vad tycker stationen om SMO?

Dom verkade lyssna nyfiket på SMO och med tanke på att jag gick där tror jag ingen ville skrika för högt om utbildningen.

 

Hur ser pensionsavgångarna ut?

Tydligen så ser det ut som om Södertörn kommer titta på stora avgångar om ca 2 år och det lät ju intressant för min del.

 

Vill ni veta mer om Nynäshamns brandstation gå in å deras hemsida. http://www.sbff.se/Brandstationer/Nynashamn-/


Kommentarer
Postat av: Alex

Kul med LIA. Jag tänkte höra lite hur det fungerar med LIA om man får välja själv och söka LIA-plats till det Brandförsvar man helst vill till eller om skolan väljer och placerar åt en?



/ Alex, blivande smo'are

2011-08-20 @ 19:25:29
Postat av: Tobias

Hej Alex. Lia´n väljer du själv vart du vill göra sen prioriteras den elev som bor geografiskt närmast. brandstationerna måste vad jag förstått ta emot Lia elever, du kan även göra lia´n utomlands men då gäller lite andra regler. skulle det vara så att du har svårt att komma på en bra Lia plats så hjälper naturligtvis skolan till med detta. vanligtvis är detta inget problem när det gäller räddningsdelen. men säkerhetsdelen brukar vara lite knepigare då man söker sig till privata företag som inte har en skyldighet att bistå med plats(de flesta är dock positiva till att få gratishjälp)...

2011-08-21 @ 13:32:42
URL: http://brandasspiranten.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag ska läsa distans Sandö och har fått höra att man då inte får hjälp med Lian utav skolan, stämmer detta?



Tack för en grym blogg!

2011-08-25 @ 14:33:50
Postat av: Tobias

nej det har jag svårt att tro... distans utbildningen skall vara likvärdig den reguljära på alla sätt... skulle inte ni få hjälp har ni rätt att kräva det...

2011-08-25 @ 20:15:00
URL: http://brandasspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0