I´l be reddy....

 

 

idag har vi haft examination för badvakt steg 1… 23/27 klarade provet, det känns riktigt bra att jag var en av dom *ler*. Det är bra med meriterande utbildningar, önskar att vi fick fler. Som HLR-instruktör tex. På revinge utbildar man till det, men på sandö tycker sjukvårds-lärarna att man inte är kvalificerad att lära ut till andra ännu… nu är ju detta ingenting som ingår i kursplanen vilket förklarar varför man kan göra olika på skolorna. Synd för oss som vill lära oss detta… har själv gått HLR kurser tusen gånger och skulle känna mig mer än bekväm i att utbilda andra. Enligt våra lärare borde man kanske jobba som ambulanssjukvårdare eller sjuksyster först… vad vet jag, dom pratar om att vi saknar praktisk erfarenhet. Men sanningen är den att jag personligen redan har använt mig av HLR i det civila, den gången gick det bra. Och ärligt talat tror jag inte mina lärare kanske syftar på 28á åriga mig heller…

 

vi är klara med vårat SSA arbete idag. Det känns som man lär sig saker även om det kanske inte är om operativ räddning så inser man ju vikten av att detta arbete genomförs. Det finns många sätt att rädda liv och vissa kanske räddar fler liv än den klassiska operativa brandmannen. Men en av anledningarna till att jag sökte mig till det här yrket var ju att jag vill i en akut situation vara den som gör den avgörande skillnaden. Jag är naturligtvis mån om andras hälsa i mindre stressade situationer och gör gärna det arbetet också. Men gnistan finns i akutsituationen. Det är så jag tänker i alla fall…

 

 


Kommentarer
Postat av: Markus

Då får jsg väl öppna med ett grattis(!), och sen fråga vad som är kraven för att bli godkänd i badvaktskursen?



Jag var själv om testade guldbojen förra veckan och klarade det, men det var svårare än väntat, eller ja inte svårt kanske men mer fysiskt krävande än jag väntat mig.

2011-12-06 @ 19:06:31
Postat av: Tobias

tackar..



jo badvaktsutbildningen är ju som sagt ingen del av kursen vattenlivräddning, men när vi endå tränar på det så kan vi lika gärna göra provet för badvakt, som en extra merit i CV´t vill du veta hur provet går till kan du se det här.



http://www.youtube.com/watch?v=cVF9a-9y5Xw



jo guldbojen upplevs troligen svårare än rullbandstestet skulle jag vilja påstå...

2011-12-06 @ 21:37:30
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Fredrik B

Klart intressant att det är olika på de olika skolorna, även om det bara handlar om en så enkel sak som en Hlr instruktörsutbildning. Är det mer som skiljer de olika skolorna åt?

Jag tycker att guldbojen inte är så betungande och inte heller rullbandet är så tungt. Det va som han sa när jag var på brandstationen och skulle testa igen för att söka SMO VT2012 är du här nu igen och ska "hämta" intyget. Visst det är jobbigt men det som krävs för att få jobb som brandman sen kräven ganska mycket mer av dej som person. Det sket sig igen med SMO så man får väl åka tillbaka och "Hämta" intyget i vår igen!

//Fredde

2011-12-07 @ 20:06:46
URL: http://haraldblatand.bloggo.nu/
Postat av: B

Vi fick köpa HLR-instruktörsutb av Sandö. Har dom tagit bort det alternativet för er? Kollat detta?

2011-12-08 @ 22:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0