Djupt andetag

Hej kära bloggläsare. Idag har jag möjligheten att ta ett djupt andetag och fundera på/samla mina tankar kring skolan så här långt.

 

Lista fördelar/ nackdelar

 

Korridoren: Att bo i korridor är jäkligt skönt. I början trodde jag att man skulle bli störd av alla som trängde in på ens privata space, men så är det faktiskt inte. Ens rum är heliga och ingen klampar in om man inte har dörren på vid gavel. Köket har tydligen varit väldigt stökigt men den här terminen känns detta inte som ett problem. Visst kan någon vara slarvig ibland och missa att diska eller torka bänken, men annars tycker jag att alla hjälper till. Det är ju en bra träning inför stationslivet också. Då kommer alla behöva hjälpa till. Jag bor ju tillsammans med en del ifrån 4é terminen i vår korridor. Och dom var i början lite avvaktande. Men så är det ju innan man lärt känna varandra och blivit insläppt i gruppen. Nu börjar spärrarna släppa och man kan faktiskt hänga med några av dom…

 

Vänner: Jag saknar ju självklart mina vänner och jag frågade ett par av mina korridorskamrater vid lunchen idag om dom hörde av sig till sina. Visst gjorde dom det. Men man har så mycket socialt här på skolan att man inte är i direkt behov av att röra sig ute på stan för att skaffa nya. Det är alltid någon som vill träna, eller hitta på någonting. Ser dock fram emot att åka hem i påsk och träffa grabbarna på Tupplunda ( Mitt landställe ).

 

Skolan: vi har precis avslutat den 4 veckor långa Introduktionen och nu känns det jäkligt mycket mer verkligt och klart om vad vi ska göra dom här 2 åren. Även fast man inte utbildar sig till brandman bara, så måste jag säga att många andra bitar lockar mitt intresse. Och man ska inte stirra sig blind på att vi inte tränar så mycket av den operativa delen av yrket. För även om det ligger mycket erfarenhet mellan SMO, Arbetet och en eventuell vidareutbildning så är det jäkligt bra att sträva efter att kunna mer än bara HUR man släcker bränder. Det kan man lära sig på Stationen. Vi hade ju en kille från Norrtälje brandstation här för ett par veckor sen. Och han belyste att det idag söks kompetenser som inte bara kan Brandsläckning. Utan även andra områden också. (Mekaniker, Duktiga pedagoger osv) inom kåren var 90% jättebra på det operativa. Men saknade mångfalden i andra ämnen rörande yrket. Fick höra ett skönt citat på Sandra Danielssons blogg på tjugofyra7. Att det var en brandman som hade 25 års erfarenhet. Dvs 1 års erfarenhet gånger 25 år. Och så är det kanske. Jobbar man med en sak blir man grym på det. Men bara det. Vi måste ge varandra också. Även SMOáre till Kårerna vi kommer ut till. Klart man inte ska sticka ut näsan. Men våga räcka upp handen.

 

Det var allt från idag. Ha en skön Onsdag det ska jag iallafall ha..

 

 


Kommentarer
Postat av: Sandra Danielsson

Hej! Roligt att du läser min blogg och tack för kommentarerna du har skickat. Lycka till på din utbildning! MVH

2011-05-01 @ 16:55:15
Postat av: Tobias

Nemen. har du hittat hit. va kul. ja du har mycket vettigt att säga så jag kommer fortsätta läsa...



tack för lyckoönskningarna...

2011-05-01 @ 20:47:30
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0