Det ligger och pyr på SMO

 

7 långa dagar kvar nu tills flytten. Diskuterade med en kollega på www.Blaljus.se om att många kritiserar SMO för att producera för klena och tafatta elever. Sånt oroar mig, inte för att jag tvivlar på att jag kommer få träning Fysiskt. Men att jag inte kommer få tillräckligt med praktisk träning/Övning, utan att hela utbildningen är en teoretisk förberedelse på ett praktiskt problem. Vad jag blir ännu mer orolig över är när man läser andra elever´s bloggar att dom inte fått öva själva trotts att möjligheter finns och säkerhetsrutiner kan följas.  Vi får väl se om skolan tagit till sig kritiken ang egenövning. Jag har förståelse för att övningar=Kostnader och att det inte finns hur mycket pengar som helst. Men vi måste väl ändå kunna hitta alternativ om vi lägger manken till…

 

Hursom har jag börjat Chatta med lite fler Klasskamrater och alla verkar vara lika laddade inför det här som jag är. Hoppas bara skolan inte slår hål på den bubblan det första den gör när vi kommer dit. Engagerade elever är ett jätteviktigt verktyg för utbildning och det får dom bara inte döda…

 


Kommentarer
Postat av: Peppe

Vi har ju snackat om det tidigare och jag delar den oron :) Men man får försöka gå in utan skyhöga förväntningar och göra vad man kan. Det är ju dessutom bra att veta sådant här i förväg, så kan man kanske börja trycka på i god tid. Det vore ju värre att komma på att "Jaha, var det allt?", efter två terminer när man strax ska ut på LIA och försöka visa vad man går för :)



I värsta fall får man väl köpa sig en motorkap och ge sig ut i sommar och fråga om det är någon som behöver ha taket uppsågat, haha.

2011-01-16 @ 22:34:23
Postat av: Tobias

hehe ja det har du så rätt i utan kunskap ingen påverkan..

2011-01-16 @ 22:49:31
Postat av: Kiril Hristov

Lycka tiil Tobias, jag har presis slutat SMO utbildningen!!!

2011-01-31 @ 19:28:07
Postat av: Annelie

Hej.



Jag läser SMO termin två i Revinge och tänkte bara säga att vi under hela termin ett har haft möjlighet till mycket egenträning och har utan problem fått låna utrustning för diverse insatser. Vissa saker får man iofs inte göra, exempelvis ha varma rökdyk och liknande med tanke på säkerhetsrisker men ska man bara öva sökteknik och inte släckteknik går det minst lika bra med kallrök. Ligg på lite bara så får ni säkert också till en hel del egenträning! :)



Lycka till! Är skoj att läsa om hur ni har det på Sandö. :)



//Annelie

2011-02-02 @ 23:14:31
Postat av: Tobias

Hej på er. jo nu när jag börjat och introduktionerna snart är över verkar det som om Möjligheterna finns för egenträning även här på Sandö. vi har ju inte börjat ännu med räddning 1 men enligt Utbildningsansvarige på skolan så låter det inte omöjligt att Tala om eventuella kostsamma alternativ till egenövning om dom är väl genomtänkta.



Tack för att ni läser Bloggen det är Jättekul med Kommentarer..



Ha det King

2011-02-03 @ 00:42:21
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0