Nödvändigt vetande

Nu går tiden bra långsamt, jag har i princip bestämt mig för vad jag ska packa när det beger sig och majoriteten av sakerna jag var tvungen att lösa innan skolstarten är lösta. Boende, ekonomi och resa. Fick svar på min jobbansökan idag och dom ville träffa mig när jag kom upp och hade landat lite, jag vet ju inte hur mycket jag kommer kunna jobba då jag inte vet hur mitt schema ser ut men extrapengar är ju inte fel, dessutom är det bra att ha kontakter på byn.

 

Kvar att ordna innan skolstarten är ”Flyttanmälan” vilket man gör enklast via e-Legitimation på Skatteverkets hemsida, jag bifogar en länk här så ni hittar rätt, det går att beställa hem blanketter också men efter att jag skaffat e-legitimation i samband med CSN-ansökan så insåg jag hur smidigt det är att ha.. tveka inte skaffa e-legg… sen kan man om man vill betala för eftersändning vilket kanske inte är en så dum ide om man får post ifrån många olika aktörer typ prenumerationer osv.. banker och sånt brukar gå på folkbokföringen men mindre firmor skickar bara till den adress du valt.

Flyttanmälan: http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7845/flyttanmalan.4.6fdde64a12cc4eee23080002245.html

 

Eftersändning: https://www2.adressandring.se/privatperson

Jag måste även troligen skaffa mig en Hemförsäkring, dom är rätt billiga och varierar inte så mycket i vad dom täcker så plocka bara en bank eller ett försäkringsbolag och skaffa en…

 

Tipps för er som känner för det. Gå in på Försäkringskassan och kolla upp det här med bostadsbidrag också, det kanske inte är så mycket pengar men många bäckar små. Kan va bra att veta lite om hur det fungerar med socialförsäkring och sånt också, om du behöver gå till tandläkaren osv…

Här är länken: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande

 

Ha nu en riktigt trevlig vecka så hörs vi snart igen..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0