Vad är det jag betalar för egentligen?

Det finns många tankar och funderingar kring det här med antagningen till SMO.  Det verkar finnas en hög röst ifrån Räddningstjänsterna runt om i landet att man ska utöka kraven med tex: praktiska prover, hårdare fysiska tester, lämplighetsbedömning osv. Men även under utbildningen antingen särskilja utbildningen i två delar. Dom som vill bli ”operativa brandmän” och dom som vill bli inspektör/Förebyggande (gissa hur den fördelningen skulle se ut).  Eller att utöka den praktiska övningen under utbildningen mer. ”Allt för att forma Ideal brandmannen”. (Vad det nu är) Jag har inget emot att man skapar en utbildning som riktar sig emot den roll brandmän kommer ha, men frågan är då. ska vi förändra rollen/Bilden av vad en brandman sysslar med och gå på MSB´s linje för vad idealet är. Eller ompröva utbildningen som räddningstjänsten tycks vilja. Spelar det någon roll om vi ändrar antagningen om inte Innehållet anpassar sig mer till Räddningstjänstens förhoppningar och behov.? Dvs mer praktisk övning, troligen på bekostnad av mindre teori av ekonomiska skäl

 

Jag besitter inte svaren… Det tror jag ingen gör.

 

Läste en rapport som en elev vid Brandingenjörsprogrammet i Lund skrivit om brandmännens praktiska färdigheter, och vad räddningsledarna tyckte om SMO och dess elevers kunnande. och utan att gå in på trolighet och felkällor, ja inte ens resultatet av undersökningen. Så tycker jag andemeningen är mycket god. Att någon tar sig för att faktiskt ta reda på lite fakta i ämnet. Istället för att bilda sig en uppfattning på rent gehör. (Läs mig själv, för vad har jag för val?) om nu MSB Är en myndighet som står under försvaret, skulle man inte kunna göra en ordentlig undersökning då? En där man pekar med hela handen. En som innefattar en mer exakt och noggrann urvalsgrupp än 36% av de tillfrågade.. (Måste tillägga att Lovisa Hoff som gjort undersökningen fått trotts felkällorna ett fantastiskt underlag och deltagande, med tanke på resurserna). Detta kanske är någonting för Kjell Wahlbeck att sätta tänderna i… en kommission som undersöker vad räddningstjänsten egentligen tycker...

 

Som SMO Elev önskar jag att denna fråga löser sig inom en snar framtid, då jag ärligt talat inte känner mig speciellt manad att söka jobb på arbetsplatser som ser att min 140´000kr´s utbildning jag betalat själv inte uppfyller de krav dom förväntar sig. Här har ni/vi alla ett ansvar, glöm inte den generationen brandmän som kommer i kläm… vi ville inget annat än att få möjligheten att rädda liv, och den notan är jag alltid beredd att betala.


Kommentarer
Postat av: Peppe

Jag tror också det allra viktigaste är att utbildningen fokuserar på vad som krävs av brandmän idag, och inte på en teoretisk bild av hur man VILL att framtidens brandmän ska vara. Utveckling är bra, men den måste gå hand i hand med behoven. När brandkåren är i behov av bredare kompetens bör man implementera detta i utbildningen. Nu verkar det istället som att MSB går i förväg och kör ett eget race. Problemen är nog oundvikliga när man försöker göra utbildningen så bred. Man blir liksom inte komplett på något av områdena.



Jag tror inte det är så klokt att försöka utbilda till flera olika yrken när 99 eller kanske rent av 100% av eleverna vill bli brandmän och inget annat. Nä, jag tror på en renodlad brandmansutbildning, med ändamålsenlig teori och praktik. Det vore intressant att se lite modeller över hur man gör i andra länder.



Skulle man inte få jobb som brandman efter utbildningen så tror jag ändå att de flesta kommer söka sig till ett praktiskt yrke som anses meriterande för brandmän för att öka sina chanser i framtiden, snarare än de olika jobb som den teoretiska biten i utbildningen öppnar för.



2011-01-19 @ 13:58:03
Postat av: Anonym

Hur kommer det sig att du fått betala 140-. för utbildningen? Vet att när ja började och under hela utbildningen var den gratis, OCH så kunde man få liten peng av CSN. Det gjorde dock inte utbildningen bättre eller till att ja ser det som 2 välspenderade år...

2011-01-20 @ 01:38:21
Postat av: Tobias

@: Peppe, som sagt är det en svår fråga och det vore skönt att ha någonting att luta sig tillbaka på i den... någonting måste ju göras när dessa sidor står så långt ifrån varandra...



@ Anonym: Jag måste erkänna att i bloggens historia Har jag aldrig ställts inför en fråga jag känt varit så främmande förens nu... Vad är det som känns märkligt? . jag betalar naturligtvis ingenting för utbildningen i sig. men mitt levene under de 2 år jag utbildar mig kostar ca 140´000.. trisst dock att du inte känner att det var välspenderade år.. för det vill jag att mina ska va...

2011-01-20 @ 03:35:07
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

missuppfattning från min sida, då förstår jag hur du menade med de 140.

2011-01-20 @ 12:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0