Sommartider Hej Hej....

Jaha nu är snart den här terminen över (på Torsdag) och jag ska dra hem till Stockholm igen för sommaren.  Det är inte så vanligt att man får sommarvikariat efter en termin, (mja det är nästan omöjligt i Storstadsregionerna). Så jag har bestämt mig för att ägna sommaren åt extrajobb och renovering av släktens landställe, men om det är någon där ute som vet ett bra sommarjobb hör gärna av er…

 

 

Sommaren kommer även bestå av en hel del träning. nu när jag fått med mig en massa bra tips ifrån hälsa och livsstil kursen , ämnar jag ha en lite bättre rutin på vad och hur jag ska träna rätt när jag kommer tillbaka till ön… så min plan är att träna mycket core och löpning för att stärka kroppen och öka uthålligheten.

 

Jag har föresten svarat på era kommentarer under Inlägget ”Kläder” hoppas ni fått svar på det ni frågade och att det gav er någonting… det är som jag sagt tidigare kul att ni frågar för då känns det lite som om bloggen tjänar sitt syfte. Nämligen att hjälpa er som söker skolan (i huvudsak…)

 


Kommentarer
Postat av: Markus

Hej!



Följer din blogg med stort intresse, och hoppas du kan ta dig tid att svara på några utav min frågor.



Jag har själv tänkt bli söka SMO men är lite kluven vad det gäller utbildningen som sådan. Den har ju fått mycket kritik osv...



Men i alla fall, är den värd att söka? Med tanke på att det är ont om jobb.

Jag är nu 16 och har precis avslutat mitt första år på gymnasiet (naturvetenskap) med okej betyg (Men inte i närheten av vad som krävs för SMO (17 eller var de nu är)) men det får man lösa på nått vis. Tycker du man ska söka direkt efter gymnasiet eller ska man vänta, hur gammal är du själv?



Svar och fortsatt diskussion kan tas via mejl, [email protected]



Tack för ordet, ser framemot svar

2011-06-14 @ 20:24:51
Postat av: Johan

Ska börja med att säga att du gör ett mycket bra jobb med bloggen!



Jag ska börja studera SMO till hösten, men är inte endast intresserad av brandmansyrket (har läst på hemsidan om brandskyddstekniker osv). Jag undrar om du vet något om hur arbetsmarknaden och möjligheten till jobb ser ut för en nyutexaminerad SMOare som inte endast söker sig till brandmansyrket?

2011-06-22 @ 10:40:55
Postat av: Tobias

@Markus

Utbildningen är i mitten av en rätt långsam reform och då det är aktuellt för dig att söka en eftergymnasial utbildning kan mycket också ha hänt och ändrats så följ med i debatten och håll dig uppdaterad. Men för att svara på en fråga i debatten ”ska man söka direkt efter gymnasiet” så är jag av den åsikten att: det finns både för och nackdelar. En av dom mest naturliga fördelarna med ålder är ju erfarenhet, i yrket skadar det ju inte att ha erfarenhet av olika saker (det är också värt att nämna att alla inte drar erfarenhet av allt dom går igenom i livet), det gör ju att man har lättare att se samband mellan olika delar av utbildningen och kanske till och med kan ha nytta av sina tidigare erfarenheter, för att lösa praktiska och teoretiska problem som man kan ställas inför i utbildningen jag tänker bara kalla det att vara ”var streetsmart” om man skulle fråga inom vilket område man ska dra erfarenheter för att bli en bra brandman, för det handlar mer om förmåga än kunskap. Jag kan ju bara relatera till mig själv och jag vet att jag inte hade den förmågan jag har idag att lösa problem när jag var 18 som jag idag 10 år senare har. Fördelen med att söka utbildning direkt efter en annan utbildning är att man är van vid att plugga… likt träning är detta en färskvara och många greppar inte vikten av att vara frekvent med sina studier… sen kan jag bara säga en sak. Det är så mycket lättare att lära sig om någonting man är intresserad av så knepet är att hitta det man älskar först och plugga på om det sen… ler

2011-06-26 @ 20:18:15
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Tobias

@ Johan kul att höra att du sökt (måste ju fråga till vilken av skolorna?)

Det är en intressant fråga du ställer, dels för att det inte i regel är så många som siktar på den karriärsbanan men i andrahand blir tvungen att välja den. Vi har ställt frågan till skolledningen och väntar fortfarande på svar om vilka andra arbetsgivare som skulle kunna tänkas vara intresserad av en SMOélev efter utbildningen än kommunal räddningstjänst (Brandman alltså). Jag kan tänka mig att det är lite som andra okända tittlar. (Informatör, Perssonalvetare osv.). Man håller just nu på att förstå vikten av att ha en utbildad spetskompetens på företag, där är ju säkerhetsansvarig ett bra alternativ för en smoáre… men tyvärr vet arbetsmarknaden inte om vad man kan efter utbildningen. några som däremot är eftertraktade är ju brandingenjörer (och det handlar troligen om utbildningsstatus). Vad vi i studentkåren kommer försöka titta på samtidigt som vi jobbar med att göra SMO mer kvalitativt och attraktivt för kommunal räddningstjänst: är om man kan komma ut med information om SMO riktad till ”företag” som har ett direkt behov av intern säkerhet och därmed säkra ett av alternativen vi har efter SMO. Jag kommer säkert att återkomma ang detta någon annan gång…

2011-06-26 @ 20:36:49
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Johan

Det blir, dessvärre av vad jag förstått, Revinge på distans. Skulle vara väldigt tacksam om du kunde återkomma om alternativa karriärval! :)

2011-07-21 @ 21:37:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0