Spela Kendo

Idag har jag suttit med en uppgift nästan hela dagen och granskat olycksstatistik. Det var intressant, inte bara det man tog reda på i samband med uppgifterna utan tillvägagångssättet. Jag vet att en brandman kanske inte ska stirra sig blind på statistik, men det är en introduktion till många intressanta frågeställningar.

 

Många läser statistik och tänker ”jaha det var ju intressant nu vet jag att det är på det viset”. Men jag tror man ska vända på det och säga. ”jaha det var ju intressant, undrar varför det är sådär?” med andra ord. Vad ligger till grund för statistiken. Och varför var det en ökning under just den månaden eller inom den åldersgruppen. Som sagt det öppnar för många intressanta frågeställningar. Poängen jag lite tafatt försöker förmedla är att om man vill bli en bra brandman måste man ställa sig själv frågor istället för att acceptera svar.

 

Nog om det. Idag har det varit strålande sol på sandö och under kvällen har jag även hört ryktats om ett mindre norrsken. Inte lika kraftigt som det vi tittade på igår dock. Men likväl ett norrsken.

 

Lirade lite innebandy ikväll också det gick bra. Konditionen börjar komma tillbaka igen och jag orkar springa mer och mer. Inga skador och det var ju skönt. Trots ett häftigt tempo och många chansningar. Våran lärare Robert Lauka brukar kalla det vi gör för kendo. Då det tydligen är en sport där man mer slåss med svärd. Och vad vet jag vissa likheter kanske man kan hitta.

 

 

Den vanligaste yrkesskadeorsaken inom brandkåren är under fysisk träning (AKA Lagsporter). Detta börjar kåren plocka upp på och numer jobbar vissa för att man ska träna arbetsrelaterad fys enskilt i gymmet istället. fan va tråkigt, men jag förstår ju syftet.

 

 

Nej nu ska jag sova en stund imorgon ska det redovisas.. ha det King..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0