Med engagemang kommer förändring.

Nu börjar veckans jobbigare del. Vi har på onsdag examination i PAO (Prehospitalt Akut Omhändertagande)… där vi enskilt och i grupp kommer bedömas efter våra omhändertaganden. På torsdag så är det examination i funktions kunskap det är tre moment i examinationen, vi skall på tid resa stora stegen. Göra ett snabbt slangutlägg och sätta på oss utrustningen från omonterade luftpaket till tät klädsel för rökdyk. Och för att avsluta veckan så har vi tenta i Brandteori och PAO…

 

Idag har jag haft skolråd där det drogs upp en hel del spännande saker. Det är kul att veta att vi fått sånt bra stöd ifrån våran ledning när det gäller kåren. Nästa termin är det troligt att jag tar på mig ordföranderollen och leder arbetet. Det är ingen liten uppgift då vi har mycket vi vill åstadkomma och allt hänger som jag ser det på dom nya elevernas engagemang att vilja förändra och förbättra… jag håller just nu på att utforma de sista bitarna i det nya styrdokument som kommer ligga till grund för den nya Kåren.

 

Den svåra utmaningen är att säkra generationsskiftet. Varje termin byts det ut klasser på skolan och som klass träffas man bara en termin på hela utbildningen. Det är därför extra viktigt att vi får igång en rotation på kårens ledande positioner. Tanken nu är att Termin 2 alltid sitter på Ordförandeposten och tremin 1 går med som vice ordförande för att smidigt kunna ta över efter 2án. När den gamla ordföranden efter sin lia kommer tillbaka i termin 4 så agerar han senior och ser till att arbetet fortlever och styrs enligt styrdokumentet. 4órna har även den fördelen att ha gått nästan hela utbildningen vilket ger dom en unik möjlighet att bidra med erfarenheter som kan hjälpa både ettor och tvåor på ön… Lät det knepigt. Läs igen då.. *ler* på detta vis så säkrar vi generationsskiftet på ön och kan bibehålla en fungerande kår.. det och stödet från ledningen gör att vi får en verklig kraft att påverka och göra skillnad i vår egen studiesituation.  Det har bara i år när vi skapat kåren skett en hel del viktiga förändringar och nu är på alvar med och påverkar utvecklingen av SMO.

 

Nej nu blev jag sådär jobbigt engagerad igen, hoppas ni orkade läsa för det är de här skillnaderna som kommer hjälpa till att skapa en bättre utbildning för er som kommer efter mig…

 


Kommentarer
Postat av: Christoffer Schön

Hej Brandaspiranten,



Råkade ramla in på din blogg av någon anledning och jag tänkte bara säga bra jobbat! Jag hoppas ni lyckas med kåren och "generationskiftet".



Kul blogg för övrigt:)

2011-07-18 @ 14:00:18
URL: http://fajrfighter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0