Jag må jag leva!....

 

 

Grattis bloggen 1 år...

 

För ett år sen idag stod jag på ett hotell i Nynäshamn och kollade min inbox på studera.nu för att få reda på om jag blivit antagen till SMO, efter 5,5 års slitande var jag äntligen framme vid slutet av min väntan. imorgon fyller bloggen 1 år.

 

Någonstans i slutet av mitt första inlägg skrev jag ”jag tänkte bjuda med dig på en resa genom SMO´s utbildning, och förklara steg för steg vad det innebär att gå SMO. kan vara bra om du själv är en sån som mig och funderar på att bli brandman, eller om du bara vill sätta dig in i en brandmans väg till yrket. fråga gärna via kommentarer så ska jag försöka svara så gott jag kan” jag tycker hittills att det gått rätt bra och att jag hållit vad jag lovade. Jag kanske inte dokumenterat varje dag för ALLA dagar kanske inte är värda att dokumentera. Jag väljer att bidra med det som är bra och dåligt. Däremellan faller mycket bort. Som bara är vanligt och intetsägande.

 

Vad som skiljer min syn nu och hur jag såg på SMO på den tiden är naturligtvis rätt mycket. På den tiden visste jag egentligen inte så mycket om SMO.  Jag hade fortfarande drömmen om att jobba som den operativa brandmannen och många fördomar om yrket var grunden till min förväntan. Jag hoppas att jag idag har en rätt bra bild av vad jag har att vänta mig av yrket, den dag jag kliver in på min station ska jag vara förberedd.

 

Det är min förhoppning att det jag delar med mig av i bloggen når fram till dom som kommer efter mig, för att ge dom chansen att undvika mina misstag och lära av mina erfarenheter. Så om allt annat faller står min resa skriven här, ett verktyg att plocka upp för den som bryr sig.


Kommentarer
Postat av: Peter Bergh

Ja, ja må du leva och grattis till blogg, SMO och om jag inte läst fel, snart ett C-körkort med och lite annat.

2011-11-22 @ 16:12:24
URL: http://brandfacket.se
Postat av: Markus

Först och främst vill jag säga Grattis!



Läste i DN tidigare idag om att man i Stockholms län startat ett arbete som går ut på att vid hjärtstopp eller liknande skicka ut ett SMS till personer som anmält sig till denna tjänst så de kan på börja HLR eller annan nödvändig räddningsmetod.

Vad tycker du om detta?

Länk till artikeln: http://www.dn.se/sthlm/livsraddande-sms-larm-utvidgas-till-hela-lanet

2011-11-22 @ 16:19:25
Postat av: Tobias

Tack för det Peter och jo om allt går vägen så bör jag ta det imorgon så ni får hålla tummarna...



@ Markus... jo det tycker jag verkar vara ett ypperligt sätt att sätta kompetens i effekt... många har kunskaper som skulle kunna appliceras i både skadebegränsande sjukvård som skadeförebyggande... det gäller att våga ta det ansvaret... och ge dessa möjligheten att vara på rätt plats vid rätt tillfälle...



jag har hört talas om detta projekt tidigare och det har pågått i storstockholm ett tag nu.. kul att de vill utvidga... men jag uppskattar att du tipsar ...

2011-11-22 @ 22:05:49
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

& andra sidan kan man vända på det och säga, skall dom stå för att alla skall bära omkring i en pocketmask, som få personer har.Detta innebär att man behöver köpa in till folk. Många personer vet inte ens hur man använder en. Super bra idé men finns brister, hjärtstopp är vanligt, men om man skall rycka ut måste individen själv även kunna skydda sig. :)

2011-11-22 @ 23:06:30
Postat av: SuperSHEro

Grattis till dig och bloggen och grattis till mig som kom in den här omgången! :)

2011-11-23 @ 08:39:57
URL: http://Supershero.shapemeup.se
Postat av: Tobias

jo utbildning går ju hand i hand med prestationen som förväntas av den som kommer till platsen. och självklart måste man ta risker i beaktning oxå... du har rätt i att det kan ställa krav på en viss förberedelse. vill bara återigen poängtera att tanken med detta projekt är central. det är ett bra sätt att larma dom som faktiskt har rätt förutsättningar och är på rätt plats...



SUperSHEro... Fy fan va kul... vad blir det då?. distans? Sandö? revinge?... jag minns hur skönt det var att få svar.. och du har väl som mig sökt förr..



2011-11-23 @ 10:58:35
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Markus

Men det nya HLR utförandet innehåller väl bara kompressorer? Har för mig att man diskuterat mun-mot-mun metod

2011-11-23 @ 12:23:34
Postat av: Markus

Men det nya HLR utförandet innehåller väl bara kompressorer? Har för mig att man diskuterat mun-mot-mun metodens betydelse och bestämde att man skulle "skippa" den. Kan iofs ha missuppfattat detta. Något ni pratar om på skolan?

2011-11-23 @ 12:27:28
Postat av: Tobias

I oktober höll Svenska rådet för HLR en stor konfrerens där de presenterade nya rön och uppdaterade utbildningsprogram. De viktigaste förändringarna är;



• 30:2 gäller fortfarande!!!

Fortsätta att uppmuntra alla till att gå kurs i HLR och vi skall alla fortsätta att blåsa! Dessutom kan det inte nog betonas att 30 bröstkompressioner skall följas av 2 inblåsningar. Dessa inblåsningar skall ej och får ej göras under pågående bröstkompressioner utan först efter uppehåll i bröstkompressionerna.



• Fokus på god kvalitet utan avbrott

Öka bröstkompressionsdjupet till 5-6 cm och frekvensen på kompressionerna skall ligga mellan 100-120/minut



• Pulskontrollen är borttagen

Sverige följer nu övriga världen och har tagit bort pulskontrollen. Man kontrollerar medvetande och andning. Om personen är medvetslös och har ingen eller onormal andning starta HLR. Detta gäller alla program!



Är du intresserad av att läsa mer om HLR kan du gå in på www.hlr.nu för att hålla dig uppdaterad...

2011-11-23 @ 18:44:25
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej där ser man, my bad. Tack tillrätta visningen.



Ursäkta för Dubbelpost ovan. Lite väl ivrig på knapparna.

2011-11-23 @ 18:54:00
Postat av: Emma

Hittade in på din blogg idag, den är verkligen superb när man är en nervös, nyantagen smo:are! Jag kommer och joinar er däruppe på ön i januari!

Keep up the good work!

2011-11-24 @ 21:49:40
Postat av: Henke

Grattis! har varit kul att följa din blogg under det gångna året!



en fråga.. hur bra gymnasiebetyg sökte du till SMO på?

kollade antagningsstatistiken på MSB:s hemsida och det va ingen rolig läsning.. dessutom lär väl ribban höjas ännu mer nu när man har lagt ner den skolbundna utbildningen i Revinge.. kan bli tufft att komma in

2011-11-27 @ 17:15:47
Postat av: Anonym

Den skolbundna utbildningen är inte stängd utan kommer att öppnas igen, troligtvis terminen därpå. Något som är väldigt bra(stängt) med tanke på hur det ser ut i nu läget och i framtiden. MSB borde göra som polisen istället för att pumpa ut (i grova drag) 150st/år och alla vill bli brandmän. Resultatet av detta blir bara att mindre än hälften får jobb. Att utbilda sig och lägga sina pengar på en utbildning som långt ifrån kan garantera ett jobb i framtiden. Då är det bättre att MSB stänger helt alternativt endast öppnar upp ett antal platser, liknande systemet som polisen har.

2011-11-28 @ 14:30:22
Postat av: Tobias

@Emma grattis! fan va kul för dig. vi syns troligen inte fören du går i 2án och jag i 4án. jag ska ju ut på min LIA nu i vår. men säg gärna hej när vi ses i höst...



@henke jag kom in på mitt Högskoleprov 1,3 som du kan läsa i posten under din så är Revinge reguljär inte nedlagd men pausad en termin. detta borde höja snittet på Sandö reguljär sen har vi ju kravet på Guldbojen som kan göra att några faller bort ur statistiken oxå så det är omöjligt att gissa vart det hamnar. håller tummarna för dig om det spelar någon roll.. men om du är osäker på dina betyg gör högskoleprovet och kämpa på. mig tog det som sagt ett par år innan jag lyckades komma över ribban.



2011-11-28 @ 22:17:23
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0