Köra brandbil är en konst.

Dagens tips till er som söker SMO:” Skaffa c-kortet så fort ni kan”. Har ni inte det redan innan ni kommer hit bör ni ta det åtminstone första terminen. Gör inte som jag och vänta eller dröj på det till slutet av andra. Min filosofi var att jag absolut skulle ha det innan jag gick ut på LIA´n, vilket i sig inte är någon dum idé då de flesta räddningstjänster har det som krav för anställning av sommarvick. (man brukar säga att har man det inte tills LIA´n kan man glömma ett sommarvick), men sanningen är att jag har missat en hel del värdefull träning påvägen. Idag lånade jag ut en brandbil för att egenträna fordonsplacering och framkörning (någonting som våra förare fått gratis under utbildningens lopp). Det är inget schemalagt moment i utbildningen men enligt mig borde det vara det. Normalt brukar man inte få köra bilen när man kommer ut på räddningstjänsten som nybörjare vilket ger egenträningen ännu större vikt.

 

 

Jag är övertygad om att jag kommer hinna skaffa mig erfarenheten under de kvarvarande 10 veckorna genom egenträning, men varför inte få den från början är min poäng. Skaffa det ASAP, (För din egen skull).

 

Nog om det. Vi håller som sagt inte på med så mycket praktiskt just nu utan koncentrerar all vår kraft på SSA (systematiskt säkerhetsarbete) ju mer man läser om det desto intressantare blir det. Så är det med mycket på den här utbildningen, (mycket vill ha mer). Det känns som man börjar bli en auktoritet inom skydd mot olyckor nu och kunskap kan äntligen börja omvandlas till praktiskt kunnande.  Det känns riktigt bra.

 

Ett annat tips jag har är att http://www.firefighters.nu/ nu börjat publicera nyheter på sin hemsida, kan vara värt att kolla på ibland.

 

Ha det king nu så hörs vi…


Kommentarer
Postat av: Markus

Hur är det med synnedsättningar? Kan man ha någon form av hjälpmedel bakom röjdykarmasken (glasögon, linser)?

Eller är det kört om man har synfel?

2011-11-30 @ 21:00:47
Postat av: Tobias

Det är några i min klass som har glasögon. hurvida de använder linser vid rökdykning eller ser lite sämre vet jag faktiskt inte... ska kolla upp det...

2011-12-01 @ 01:42:47
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man kan ha en defekt syn, den behöver inte vara perfekt. Detta gäller till alla uniformsyrken. Lite lustigt med polis, du måste ha ett korrekt färgseende men du kan ha syn som en 70-åring ;)



Så länge som du kan ha linser när du rökdyker, för glasögon kommer inte funka!

2011-12-01 @ 23:39:05
Postat av: Markus

Tack för svaret!

2011-12-02 @ 15:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0