Varning på vägarna...

 

Nu har äntligen övningskörningen börjat för mig och jag ska köra upp på onsdag nästa vecka om allt går som det ska… i skolan just nu håller vi på att plugga säkerhetskursen på 10 veckor.. lite trisst att vi inte har praktiska pass nu då. Men vi får egenträna såklart.. det gäller ju att hålla disciplinen på topp när man har mycket tid som man själv befogar över.. lektionsfri betyder inte ledig som många tycks tro… för att bli bra måste man satsa på att öva mycket på det man är sämst på…

 

Jag har några såna där mantran i livet.

 

-          Det jag gör idag räddar liv imorgon.

-          Jag ska göra det jag är sämst på i alla lägen.

-          Om det var meningen att vi skulle tala mer än vi lyssnade, skulle vi ha två munnar och ett öra.

-          Livet i sig är en morot. – ät den!

 

Ibland hjälper det att vara lite filosofisk om man ska hitta motivation det gäller alla områden inte bara räddning…


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar din inställning!



När börjar din LIA?

2011-11-16 @ 20:30:50
Postat av: Tobias

ler det gör jag med...



börjar på Katarina den 23/1-2012

2011-11-17 @ 13:41:47
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Va kul, då hoppas jag på mycket inlägg från din sida.



Jag går själv i gymnasiet och vi ska nu börja med projektarbetet och jag vill göra något som har med räddning/brand eller likande (räddningstjänsten) att göra, men jag vet inte riktigt vad. Har du några idéer vad jag kan göra. Ett besök hos den lokala stationen får gärna ingå. Hoppas du förstår min frågeställning.

2011-11-19 @ 15:01:03
Postat av: Tobias

ja du... vad ska man göra som projektarbete... hemberedskap är ju en av de vanligaste för "Nybörjare". det är väldigt viktigt att detta sprids hos allmänheten och även om du bara gör en insatts hos din klass genom att öka medvetenheten, är det precis den typen av påverkan man kan göra för att göra skillnad.



kolla på dinsäkerhet.se för att bli mer medveten om de olika typerna av olyckor som kan ske i hemmet. därefter skulle jag besöka en brandstation för att ställa frågor om statistik och lämpliga åtgärder. tex vilken olycka är vanligast och hur kan man motverka dem... (skulle naturligtvis kunna svara på dessa frågor, men du ville ju ha en anledning att hälsa på stationen så ta det med dom...



vad går du för linje förresten? i många fall kan man använda kopplingen i din utbildning för att hjälpa räddningstjänsten. ta någon som pluggar till hälsopedagog. den personen skulle kunna göra ett arbete kring brandmännens träning... osv... då ger du ju någonting till din räddningstjänst...

2011-11-22 @ 11:58:50
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0