Är SMO en Merit, ett krav eller en lekstuga för drömmare?

”Brandkåren Attunda söker sex nya brandmän och ser gärna kvinnliga sökanden eller sökanden med kunskap om och förståelse för utomnordiska kulturer och språk. Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet.


Krav:

1) Godkända gymnasiebetyg

2) Simkunnighet, minst 200 m, intyg för simkunnighet lämnas in om du blir kallad till testdag 1.


Du som söker ska ha potential att klara våra fysiska krav, vilket kräver en god fysisk status.


Meriterande:

• Utomnordiska språkkunskaper

• Sjukvårdsutbildning

• Bakgrund som pedagog

• Bakgrund som personlig tränare

• Bakgrund som säljledare eller säljchef

• Datorvana (datakörkort ECDL, eller liknande)

• Yrkespraktisk utbildning

• Körkort med C-behörighet”

 

Som SMO studerande måste jag säga att det känns lite märkligt att den 2åriga utbildning jag går inte klassas som meriterande eller till och med ett krav.  Eller ska jag tolka det att SMO är en ”Yrkespraktisk Utbildning” eller bara delar av den dvs ” Sjukvårdsutbildning” ? vi kanske skulle lägga in Utomnordisk språkkundkap, pedagogikutbildning eller datakörkort som en delkurs i SMO, jag menar vad ska jag ha vattenlivräddningen, kemolycka, systematiskt säkerhetsarbete till om den inte är meriterande. Jag vill ju vara attraktiv för mina framtida arbetsgivare. För mig är det helt ok bara jag får jobb när jag är klar, för det här är min dröm och jag är villig att lära mig vadsomhelst för att uppfylla den och göra ett bra jobb. Varför inte forma SMO efter behoven och inte sålla bort människan.

 

Jag funderar på om jag skulle lagt mina CA 150´tusen + i studieskulder på att rest i mellanöstern eller pluggat till pedagog.

 

Ni har hela ansökan här http://www.brandkaren-attunda.se/cms/attunda_mm.nsf/lupGraphics/qm_platsannons_v3.2.pdf/$file/qm_platsannons_v3.2.pdf

 

 

och här har ni en video för att rekrytera nya brandmän.

 

 

 

Hur som helst idag har vi tränat på över/undertrycksventilering och förberett oss inför onsdagens insatsövningar med offensiv enhet. Dagens läxa: allt är inte lika lätt i praktiken som den är i teorin (något jag kanske redan viste iofs).

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, återkommande läsare av din blogg. Bra jobb med bloggen må jag säga!



Till min fundering ang. ditt inlägg. Jag har fått samma uppfattning som dig tror jag när du beskriver Attunda´s ansökan, det känns ganska konstigt men tyvärr s är det väl inte så mycket vi kan göra åt den saken. Så till min fråga, vad GÖR vi istället, har du några funderingar eller söker du eventuellt svar hos andra brandmän etc. Kan v, svenska män innan/under/efter SMO få tag i dessa meriter och på så vis göra oss eftertraktade på arbetsmarknaden?



En svensk SMO utbildad med dessa meriter och god kunskap i det praktiska, sociala, fysiska m.m borde väga tungt tycker man.



Går det att läsa kanske pedagogik, utomnordiskt språk utan att det tar 5-10 år till?



Hur resonerar du kring detta, min plan är att försöka bli en så bra "vanlig brandman" som möjligt och även försöka kryssa i dessa meriter i mitt CV, frågan jag ställer mig är bara hur..

2011-10-27 @ 21:40:27
Postat av: Anonym

Och så undrar dom varför Sverigedemokraterna går framåt hela tiden... Kanske borde byta namn till något utländskt och sedan skriva sig i ett annat land och hävda att man kommer där ifrån..Man blir så förbannad på denna särbehandling. Jämställt JA. Men då ska det fan ske på samma förutsättningar.Är detta ett jämställt samhälle om folk ska få gå före bara för att dom är födda till ett visst kön eller bara för att de är födda i ett annat land? Vad är det vi vill uppnå i det här samhället? Bara för att man har en jämn fördelning betyder det inte att det är jämställt. Sverige kommer börja koka om denna särbehandling kommer fortsätta... I princip alla yrken för tillfället är det "meriterande att ha utomnordiskt ursprung"... Fortsätt diskriminera de som sliter som djur för att uppnå deras drömmar... Önskar det fanns någon rättvisa

2011-10-27 @ 23:38:44
Postat av: Ovanstående

Bra blogg måste jag säga. Jag har sökt till SMO ett par gånger nu men det är tråkiga nyheter när man läser denna typ av nyheter. Vill också förtydliga att jag inte tycker illa om utländska, snarare tvärtom. Jag är emot SD och all dess like.

2011-10-27 @ 23:48:12
Postat av: Östringfanclub

Har ingenting med SD-röstande att göra. Det är en förvrängd jämställdhetsdebatt som förs där allt ska skyndas på gällande detta yrke i synnerhet. En jämställdhetsdebatt där som vanligt SD inte skulle ha så mycket vettigt att komma med, då alla deras lösningar baseras på ett enkelt spår. Bättre att fokusera på att få in bra brandmansmaterial i form av personer med olika kön/etniciteter och erfarenheter i allmänhet till SMO än att gå genvägar och tumma på kvalitén.

2011-10-28 @ 19:54:54
Postat av: johan

Hej Tobias:D, du driver en fantastisk blogg som är undehållande att läsa. Tycker det är tragiskt att det blir så här att folk får lägga ut massor med pengar och det inte händer någonting efter man har slutat skolan. Men det är ju så att räddningstjänsten är ett praktiskt yrke, så hantverkar bakgrund är nästan ett krav igen, så var det förut och det kommer bli ett igen. Samt att räddningstjänster väljer bort SMO finns det ganska bra förklaringar till, men måste bara förstå dom.



MVH



Johan

2011-10-28 @ 21:38:17
Postat av: dysert men verklighet:(

http://www.brandkaren-attunda.se/cms/attunda_mm.nsf/lupGraphics/Brev%20MSB%20ang%20utbildning.pdf/$file/Brev%20MSB%20ang%20utbildning.pdf

2011-10-31 @ 19:11:22
Postat av: Synd om er på SMO

http://www.brandkaren-attunda.se/cms/attunda_mm.nsf/lupGraphics/Brev%20MSB%20ang%20utbildning.pdf/$file/Brev%20MSB%20ang%20utbildning.pdf

2011-10-31 @ 20:50:50
Postat av: Brandman

Tips till bilder att lägga upp på bloggen Tobias! Gå in på följande hemsida http://www.tjugofyra7.se/ vilket är en tidning som är utgiven av MSB. Kolla på första sidan och Lindström teckningen! den med Zebror gå även in på mer Lindström bild sex.

2011-11-04 @ 15:14:23
Postat av: smo student

Vill börja med att säga att det är en grymt bra blogg du har!

Jag tycker det är jävligt tråkigt att man efter att ha studerat på smo i två år kanske inte har större chans en i princip vem som helst att få jobb som brandman, kanske till och med sämre än en del tydligen!!

2011-11-04 @ 19:16:44
Postat av: Tobias

oj här var det många kommentarer. jag förstod att detta skulle vara ett infekterat ämne, och med all rätt, vad som är viktigt att minnas mitt i allt det här. är att de som driver igenom förändringar inte alltid har rätt metoder, och i vissa fall är det befogat att skynda på förändring, men i just detta fall har jag svårt att se fördelen i att olika gäller som en förutsättning för både syfte och metod...



@brandman: jo tjugofyra7 känner jag till, har dessutom bidragit med en gästblogg där. men tack för tipset. Ler

http://www.tjugofyra7.se/msb/Blogg/Gast-Bloggen/Vi-kan-inte-utbilda-bara-for-stunden/

2011-11-07 @ 21:34:15
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0