Om man får snacka om SMO en stund...

Sverige vinner 3-2 mot Holland och EM 2012 är klart… fan va skönt, men för att tala om någonting helt annat, Idag har jag suttit med i rekryteringen av enhetschefen för utbildningsstöd och internatenheten. Jag tycker det är ett bevis på hur eleverna på SMO nu har plockat upp sina verktyg och börjat arbeta för riktig förändring, att få vara med som elev och granska ansökningshandlingar för samtliga sökande och tillsammans med fackliga och arbetsgivare välja ut kandidater för intervju och sedan vara med i urvalsprocessen, det säger en hel del om vad vi kan åstadkomma om vi verkligen vill vara en del av förändringen av utbildningen.

 

Imorgon kommer jag få sätta tänderna i kandidaterna för ”enhetschef för SMO”.  Dessa dagar kräver ju självklart att jag omorganiserar mina studier en hel del. Men det är i det långa loppet värt det. Jag hoppas att det engagemang jag lägger ner idag kommer ge resultat i form av en kvalité ökning av utbildningen. Det tog mig fem och ett halvt år att komma in på den här utbildningen och jag tänker inte ge upp förens det arbete jag lägger ner här resulterar i att utbildningen har ett högt värde ute hos mina framtida arbetsgivare och kollegor.  Mycket kan sägas om SMO och SMOáre men de som lägger ner sitt hjärta och sin själ i att göra det här jobbet så bra dom bara kan, förtjänar bättre än att bli stämplade med ”tummen mitt i handen folk”, och ”plugghästar i RB90”.

 

Så till er som vill diskutera värdet hos en SMOáre är jag alltid villig att ställa upp…

 

 


Kommentarer
Postat av: lasse

Hej Tobias, det känns otroligt skönt att se en ung människa som dig som sliter som ett djur medans andra åker räckmacka i tron att dagen efter dom slutat skolan har dom ett jobb i stockholm/göteborg eller någon annan stor stad.

Ungdomarna idag tror så ofantligt mycket om sig själva och bara för att man gått skolan ska man ha ett jobb inom räddningstjänsten. Riktigt så är det inte.

Men tillbaka till det jag ville prata om, jag har vart med i nästan 30 år i räddningstjänsten så jag vet hur det såg ut i det förra systemet och det nuvarande. Och tyvärr så måste jag säga att det slinker igenom alldeles för mycket icke dugliga brandmän. Det teoretiska är tagit alldels för mycket överhanden och man glömt bort det absolut viktigaste det operativa. Självklart ska man vara bra på det med men kanske borde vara fortutb istället för att utbildas direkt på skolan.

Sen tycker jag att det borde lagstadgas att 19-20 åringar inte kan söka utbildningen för dom har absolut 0 i erfarenhet och har 0 koll om hur saker o ting fungerar i världen. Och kämpa på nu för du kan uträtta många härliga saker under din skoltid. MVH Lasse

2011-10-12 @ 16:58:00
Postat av: Tobias

Tack Lasse det är skönt att läsa såna här kommentarer ibland, och särskilt när man kommit hem kl 20:00 efter en dag av ideellt arbete i rekryteringsgruppen. jag försöker ta till mig de åsikter som rör Räddningstjänstens Personal när jag är med och utvecklar utbildningen och verksamhetsstället. istället för att tala om det ena eller det andra av bitarna förebyggande och operativt, hoppas jag att kunna hitta en lösning som ger oss både och på SMO, då jag ser en tydlig koppling mellan de båda.



jag förstår din kritik om åldersaspekten och håller med dig till stor del. det finns en stark koppling mellan ålder och mognad. men sådant är inte heller alltid fallet. vilket du säkert är medveten om nu då jag gissar att du tillryggalagt ett 50+ år. jag tror oxå att man skall fokusera på värdet i att ha prövat på samhället innan man ska vara med i arbetet att göra det tryggare... så du kan ha en poäng i att inte gå direkt från Gymnasiestudier till SMO.



Hoppas du fortsätter läsa bloggen och bidra med dina tankar..



MVH Brandaspiranten...

2011-10-12 @ 22:23:21
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Christian Hellberg

Hej Tobias.

Jag är liksom dig SMO-student årskull VT11 nere i Revinge. Under hela termin 1 lade klassen ned mycket tid på att försöka påverka hur vår utbildning skulle fortskrida, då upplevelsen av utbildningen var tämligen undermålig bland samtliga i klassen. Jag är själv ordförande och har vid ett flertal gånger fört klassens talan i dessa ärenden. Jag är nyfiken på hur ert förändringsarbete har gått till och om det skulle vara gynnsamt, men framförallt genomförbart att vi skapar någon sorts samarbete mellan SMO-Sandö och SMO-Revinge, då utbildningskvalitén bör vara likvärdig oavsett vilken plats man befinner sig på. Maila mig på "[email protected]" så kan vi diskutera detta vidare. Mvh Christian Hellberg

2011-10-19 @ 22:40:29
Postat av: Tobias

Hej Christian, det ska jag verkligen göra. hör av mig via mailen... Bra jobbat..

2011-10-20 @ 16:54:04
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Carro

Hej Tobias.



Jag hoppas verkligen att du lyckas. Och dessutom att du lyckas bättre än vad samtliga SMO klasser lyckats innan dej. Jag tror inte att de är en enda klass som har lämnat skolan ( och nu börjar d eju vara en del klasser) som INTE har försökt ändra utbildningen...



MSB är (som du förmodligen redan vet) en jävligt trångrodd myndighet, och jag är lessen att säga det, men jag har svårt att tro att du kommer få mer lycka än alla dom stackars eleverna som la ner lika mycket engagemang dom tidigare klasserna.



Förutom att dom som genomför pågående smo utbildning försökt förändra, så har även MÅNGA räddningstjänster försökt och försökt ch försökt förändra utbildningen. Men utan resultat. Det tog bland annat.. ja hur länge har SMO utbildningen funnits nu? 7-8 år? (!!!!!) för MSB att fatta att man var tvungen att skära ner på intaget av elever för att de är för många SMO utbildade som går arbetslösa... Det är helt sanslöst verkligen.



Vi har ganka nyligen på min station fått resultatet av en enkät som man tydligen hade gjort bland alla räddningstjänster. Och där har man kommit fram till att överlag så är alla räddningstjänster otroigt nöjda med sina SMO elever. Men med tanke på hur de låter ute på stationerna, och att stationerna till å med gör egna utbldningar för att rekrytera folk, tyder ju de på att de är ett jävligt vridet svar? Om MSB skulle börja med att granska sej själva och inte stoppa huvvet i sanden....?



Hmm.. sorry, de var ju inte ditt problem, jag blev lite off topic nu. :-) Men lycka till, hoppas du lyckas med de som så många andra försökt med!

2011-11-06 @ 19:13:58
URL: http://sicituradastra1984.blogg.se/
Postat av: Tobias

Hej Carro tack för att du läser bloggen.



Jo jag vet att det krävs en hel del för att flytta på berget MSB, och jag vet inte hur ni haft det tidigare, dock hoppas jag att genom antal kunna göra större påverkan än tidigare, Genom en studentkår har vi faktiskt fått vara med och påverkat en hel del den här terminen. även om det tar lång tid hoppas jag att vi ändå fått rörelse i visa frågor och min förhoppning är ju att vi genom att säkra generationsskiftet kan fortsätta påverka även när jag slutar här. jag vet ju som sagt inte men, jag tror helt enkelt vi inte använt verktygen på rätt sätt tidigare.



idag är vi med och påverkar i rekryteringen av nya enhetschefer. i marknadsföringen av SMO, när försvarsdepartementet är på besök, hur boendesituationen ser ut för studenterna. vi har skickat elever till skadeplats 2011 och kommer få bjuda in externa föreläsare. vi arbetar tillsammans med BRF för att påverka nationellt... jag hoppas detta är bevisen på att vi gör verklig förändring... sen tar allt tid, det håller jag med om. och som sagt det viktigaste är att arbetet fortsätter... sen kan man inte förvänta sig en revolution, utan en reform...



Det vi gör idag räddar liv imorgon.



2011-11-07 @ 21:26:21
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0