www.firegear.se

Idag kan vi tacka Simon och Viktor från SMO14 som deltog på Skadeplats 2011, dom höll en intressant föreläsning för oss ur en Smoáres perspektiv. Vad jag tänkte bolla vidare till er som läser min blogg är tippset på en fantastiskt intressant sida www.firegear.se tanken med sidan är att samla kunskapen ute i landet och förmedla den vidare. Inom räddningstjänsten. Idag skapas ofta eget utbildningsmattereal för stationernas introduktionskurser och varför inte bidra med dessa för att sprida kunskapen. Sidan skall fyllas med filmer som föreläser eller beskriver tex olika typer av operativa tekniker, men också annat matnyttigt för kompetensutveckling…

 

Jag tycker det är en kanonidé att man vill dela med sig till varandra. Och även om traditionen att göra det på ”sitt sätt” fortfarande kommer finnas kvar på stationerna, kanske man kan få lite kreativitet när man nu jobbar vidare som brandman…

 

Ha nu en trevlig helg så ska jag återgå till min körkortsteori en stund till..

 

ha det king…


Kommentarer
Postat av: Din Hemliga Beundrare

Hej. Jag tycker att din blogg är så otroligt bra. jag blir riktigt våt i byxan när jag läser den. Jag brukar onanera till dina bilder och fantisera om att du kommer och släcker min brand. Om du vill ha kuk nångång så är det bara för dig att höra av dig.

Puss och snusk

2011-10-30 @ 13:37:12
Postat av: Anonym

Hej!

Först och främst vill jag tacka dig för denna blogg.

Sen har jag lite frågor om diverse räddningstjänst relaterat

1. Hur ställer du dig till det som händer hos några stationer i Sverige idag? (Syftar på kvotering, sänkta krav osv. Ditt inlägg nedan tex.)

2. Om man går C-körkort innan man kommer till smo, får man köra alla fordon då?

3. Har du c-kort ? Eller håller du på att ta? Det kanske ingår i utbildningen eller hur funkar det?

Sist en sak jag tänkt på ett tag, har de olika brandbilarna automat

2011-11-05 @ 14:35:57
Postat av: Anonym

Tryckte fel, fortsätter här.

Lådor. Har nämligen en automat växlad bil, och den är mycket bekvämare att köra än en manuell, det måste underlätta väldigt mycket under utryckning.



I vilket fall som helst så är min stora dröm att bli brandman, hur funkar fysträning under utbildningen, är den schemalagd eller får var och en sköta sitt om man säger så.



Mer inlägg om mer bilder hoppas jag på.

Keep up the Good work.

2011-11-05 @ 14:44:07
Postat av: Tobias

jag får böra med att tacka för din kommentar :)



när det gäller kvotering och sänkta krav, kan jag säga att det finns många forskningsrapporter som pekar på att det sällan gagnar den kvoterade i grupptillhörigheten, då dessa anses ha kommit till sin plats på grund av fel kriterier det skapar därmed fler problem för den kvoterade än lösningar. jag förstår viljan och kan i vissa fall hålla med om att skapa en mer ickehomogen räddningstjänst, men jag tycker att vissa räddningstjänster går lite för fort fram för att få till detta resultat, och motverkar därmed syftet.



på utbildningen är det inget krav att ha C-körkort, jag hade det tex inte när jag kom hit. nackdelen om man inte har det är självklar. man får inte köra brandbilarna helt enkelt. de flesta räddningstjänster har som krav på sina sommarvikarier att man ska ha c-kort, och eftersom sommarvicket är det lättaste sättet att få in en fot på en räddningstjänst, är detta nästan ett måste innan man går på sin LIA.



våra brandbilar har automat, med undantag från en lastväxlare som är manuell man bör dock alltid ha körkort för manuell då man kan tvingas köra andra fordon än brandbilar i tjänsten.



gillar att du har en dröm, fortsätt att följa den så kanske vi ses på station en dag.. Lycka till.



MVH// Brandaspiranten.

2011-11-07 @ 21:14:29
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0