Blandat...

Då är jag klar med mina studiebesök och nu gäller det att väga fördelarna mot nackdelarna. Jag har helt lagt bakom mig att göra lian på en plats jag tror jag kan få ett sommarvikariat utan fokuserar helt på att få ut så mycket av den som möjligt. Som jag ser det är den här tiden till för att få pröva de två olika bitarna av utbildningen, och då vill jag passa på att min räddningsbit är helt fokuserad på räddning.  Där tror jag att innerstadsstationerna och närförorterna som Botkyrka och Farsta ligger väldigt bra till, men i slutändan måste jag nog ändå följa mitt hjärta och välja den station där ”Känslan” var bäst. Där folket var trevligast och villiga att lära ut.  Vad jag väljer tänker jag inte berätta ännu utan det får ni veta när jag fått platsen där.

 

Jag har förövrigt kommit tillbaka till ön nu och det har droppat in ett par tidiga och ivriga förstaterminare. Kul att tänka tillbaka på hur man själv kände det och försöka ge dom nya ett varmt välkomnande. Ikväll ska min klass och dom som vill ha en kräftskiva. Hoppas de blyga ettorna lyckas smyga fram då och säga hej på riktigt.

 

Dagens ”NYHET” (rätt sent faktiskt) Revinge regiulär kommer sluta utbilda och bedriver från våren 2012 endast distansutbildning. Så vill man plugga brandman på plats kommer det endast ske här på sandö i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Rickard

Kul initiativ att besöka stationer i "ditt" område för att på så sätt känna av vart du vill vara! :)



Gick själv SMO9 och undrar lite vilken SMO det är du går? Med tanke på att jag läste att SMO14 går sin sista termin så borde du gå i SMO16 eller något?



För min del, när det gäller valet av LIA så gick jag uteslutande på staden i sig...vilket i och för sig inte säger så mycket eftersom jag kommer från en liten by i Skåne och således inte hade någon direkt koppling till någon station...Det jag visste var att jag ville komma iväg och se något nytt så jag sökte mig till Karlskrona och förbundet som finns där. Mitt val av lia blev perfekt och jag trivdes kanonbra där och fick även ett semestervik där som utvecklade sig till fortsatt vikariat. Hade mest troligt haft en fast tjänst där idag om jag inte sökt mig till Helsingborg i våras istället...



Men mitt tips till dig är faktiskt att söka dig till ett ställe där du har relativt goda chanser att få jobb....som jag förstår det så är det i princip helkört ett par år framöver i Sthlm, oavsett förbund...speciellt med tanke på rådande klimat och "hetsjakt" på att få in annat än vanliga svenssons...Fast du kan helt klart inte förvänta dig att få en fast tjänst direkt heller...det är väldigt få som får det men det vet du säkerligen :)



2011-09-13 @ 12:11:16
Postat av: Tobias

Hej Rickard, det stämmer jag går SMO16.



Kul att höra ifrån såna som gått SMO tidigare, jag har träffat ett par och det är alltid lika intressant att ta del av de erfarenheter som ni har av utbildningen och livet efter såklart...



när jag valde min LIA så vet jag om att det är en fördel att göra den på en station där det finns chans för sommarvick. å andra sidan känner jag att det kanske just är för att chanserna är så små att få jobb i Storstockholm som jag vill utnyttja chansen att göra min LIA där. jag vill ju testa på Storstockholm och om det innebär att jag ligger längre bak i kön för ett sommarvik i Tex Sundsvall, så tror jag ändå att jag ska söka mig dit där jag får en värdefull erfarenhet i första hand.



Tack för din kommentar...



2011-09-13 @ 18:40:35
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: superSHEro

Ve du av vilken anledning de lagt ner Revinge? Innebär det att det finns färre platser allt som all eller har de ökat på platserna på övriga utbildningar?



2011-10-06 @ 13:09:38
URL: http://supershero.shapemeup.se
Postat av: Tobias

vad jag har hört så beror det på en eller båda av dessa faktorer..



antingen så anser dom att det spottas ut för många SMO´studenter... (vilket vad jag förstått inte kan stämma med efterfrågan i framtiden.. det kanske är arbetsbrist just nu, men den kommer inte vara för evigt.. dessutom är det nyttigt med ett överskott för att få fram kvalité av sökande...)



den andra är att ekonomin har blivit ansträngd på sistone och det behöver göras omprioriteringar i vart pengarna går till... ( tveksam att detta skulle få gå ut över SMO, men inget är ju omöjligt)



sanningen är att jag inte vet exakt. men jag har mina aningar...



vad gällande platser så kommer det alltså tas in färre genom att det tas bort en klass i urvalet..

2011-10-06 @ 22:58:36
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0