Brand i Byggnad.

I lördags kväll när vi skulle åka och handla mat så hade det inte gått ett larm på flera dagar, men precis när vi skulle iväg och hämta maten small det till ”Brand i byggnad, mindre fristående byggnad brinner”, det var första informationen vi fick. Jag var förare och på vägen fram får vi veta att det inte är en mindre byggnad utan ett parhus på 4 lägenheter. Det är ingen kvar i byggnaden och vid framkomsten ser vi hur lågorna slår ut på fasaden. Det har hunnit samlas en mindre publik kring brandplatsen och enskilda boende i publiken skriker hysteriskt efter hjälp. Jag börjar med mina uppgifter som fordonsförare, snabbt fram med vatten och följer standardrutinen. Under de 5 timmar som vi är på brandplatsen hinner mycket hända och uppgifterna växlas ett otaligt antal gånger.
 
 
Vad jag särskilt tar med mig härifrån är dels den erfarenhet att vara 1+4 i startskeendet av en sån här brand. Hur jäkla mycket rutin spelar in i beslutsfattande och att man inte riktigt på skolan kan lära sig verkligheten fullt ut. Det kanske säger sig själv men det är ju svårt att veta hur man ska träna inför en 90 minuters fotbollsmatch genom att TITTA på VM. Man måste alltså spela en match innan man kan förstå exakt hur jobbigt det är att spela fotboll…
 
 
Så här efteråt har jag naturligtvis mycket jag skulle velat göra annorlunda/smartare. Men sanningen är den att jag fortfarande är en mycket oerfaren brandman, och den rutin som krävs kan man bara få på ett sätt.
 
 
Jag kommer bära med mig de erfarenheterna jag fått härifrån Boden/Luleå i sommar och omvandla dom till träning, övning och förberedelser i höst. Och kan jag fortsätta så genom hela karriären ska det nog gå vägen även för mig…
 
 

Kommentarer
Postat av: Christian

Tjena Tobias. Fick mail om att du svarat, men något har blivit fel för jag ser varken ditt eller mitt inlägg här längre.
Om du orkar får du gärna klistra in det i ett mail till mig, [email protected] .

Vi kanske ses och hörs,
Christian

Svar: prövar att posta in det här då..
hej Christian, kul att du gillar Bloggen...
kom precis hem ifrån en tredagars fiskeresa så jag ska lägga mig tidigt och sova ikväll.. (Utan mygg) kollar på länken imorgon...

billigast är nog att åka buss till kramfors. (byte i antingen sundsvall eller Härnösand), nu har iofs Tågen börjat gå direkt till kramfors så det lär ju va smidigast... men ett inside tips i framtiden är ju att samåka med dina klasskamrater... ni kommer att ha ett intranet där ni kan samla er kring sånt... vet att distansarna åker mycket gemensamt... klimatsmart och studentvänligt... ;)
Tobias

2012-08-13 @ 19:50:41
Postat av: Anonym

Tjenare Tobbe!

Vet inte om du sett detta, du har inte kommenterat det i alla fall, men att kurs-upplägget i SMO är ändrat till denna termin (för de som börjar HT-12). Man har nu två veckors LIA under första terminen plus 15 under den tredje. Vad tror du om detta?

Går SMO mot en mer och mer renodlad brandmannautbildning, med höjda fysiska intagningskrav och mer LIA?

Svar: mja både och. dom har gjort en översyn av utbildningen som egentligen syftar till tre saker, dels att öka närheten till verkligheten, genom att låta eleverna tidigt komma ut på räddningstjänsten för att få en inblick i vad yrket handlar om (dvs den två veckors LIA du nämnde) sen har man som försök oxå påbörjat ett utbyte av instruktörer med södertörns brandförsvar.våra lärare får komma ut och utbilda erfarna brandmän, samt vi får instruktörer som har en närmare kontakt med verkligheten idag...( båda är mycket bra enligt mig.) den andra stora förändringen är att man gått bort från tänket förebyggande och operativ verksamhet och börjat jobba med kurserna utifrån perspektivet, före under och efter olyckan istället.. (detta känns ju helt naturligt iofs, men det tvingar även de olika ämneslärarna att lägga upp kurserna tillsamans och därmed minska klyftan mellan samhällslärarna och räddningslärarna.) den tredje stora förändringen är som nu nämnde fysiska kraven för antagningen. här är det viktigt att vi klargör av det är.SMO har inga fysiska antagningstester, vi har läkarudersökning där rullbandstestet syftar till att godkänna eleven för rökdykarkursen som vi har i utbildningen. vad man även gjort nu är att kräva ett godkänt test av guldbojen för att säkra simförmågan hos eleven inför ytlivräddarkursen.. det finns därför inga fystester som kollar om vi är lämpade att arbeta med yrket utan endast baserade på kursinnehållet ur en säkerhetssynpunkt...
går vi mot en mer renodlad brandmansutbildning? det är en mycket komplicerad fråga då MSB har en vision av vad brandmannen ska vara i framtiden kontra vad räddningstjänsten söker idag... så jag kan inte säga att vi gör det nej... här utbildar vi ALLA som får utbildas men garanterar inga jobb som branman.

hoppas du fick något svar på dina frågor och har du fler är det bara att skuta på...
Tobias

2012-08-14 @ 12:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0