Första dagen på LIAn

ÄNTLIGEN!!! Nu ni händer det grejer, idag var första dagpasset på min LIA, och jag är supernöjd, Katarina är verkligen en kanonstation. Trevliga kollegor som stöttar och tar sig tid, idag har vi haft genomgång av stationen i huvudsak och efter en mycket spännande dag så fick jag då till slut mitt först larm. Visserligen ett automatlarm, det var ett sprinklersystem som gått sönder i södertorn och jag gick med vår brandförman in. men då läckan inte gick att hitta så fick vi söka igenom garagevåningarna. Jag fick själv gå och söka igenom en av dom, vilket för en erfaren brandman inte kanske är så kul, men en perfekt första uppgift för en LIA-élev. Det känns skönt att vara till nytta och inte bara stå på sidlinjen.


Imorgon ska vi ha genomgång av standardrutiner, och det blir intressant att träffa den gruppen som jag kommer gå skift med. Om dom är hälften så trevliga som skift 3 så tror jag att min lia kommer bli intressant och lärorik.


Så nu ska jag sova för jag är helt slut men imorgon kommer mer…

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!



Jag har bara en snabb fråga. Tror du jag som har jobbat som dagisfröken/förskollärare, har någon fördel av det om man i framtiden skulle söka jobb som brandman?



Tack på förhand!

2012-01-30 @ 19:10:14
Postat av: A.I.K.

Uppdatera tack!!! //Mvh nyfiken gnagare på Sandö..

2012-01-30 @ 22:18:25
Postat av: Tobias

det är svårt att svara på den frågan då alla stationer har lite olika arbetsupplägg.. vissa stationer bedriver en hel del utbildning på dagarna. dessa anser i regel att den bakgrunden är meriterande. jag tror dock i regel att man ser det positivt att man jobbat med människor, särskilt barn, när man söker sig till yrket. så oavsett vilken station du söker så lär det vara meriterande. dom pratar ju ju mycket om att bredda kompetensbakgrunden inom räddningstjänsten. så jag tror den här typen av meriter kommer vara mer vanligt förekommande i framtiden.



ta attundas senaste rekrytering där listades pedagogisk erfarenhet som en merit, medan SMO inte gjorde det. så utvecklingen kan se väldigt annorlunda ut beroende på förbund och riskbild...

2012-01-31 @ 14:24:06
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0