uppdatering...

Som jag nämnde tidigare så är min dator trasig.. vilket förklarar min brist av uppdateringar. Dessutom har jag under förra veckan varit helt slut när jag kommit hem på kvällarna..


Igår började jag gå skift, vilket betyder ett rullande schema med 3-4 arbetspass i veckan. Dagpass, nattpass och dygn. Förra veckan gick jag dagpasset varje dag. Jag vaknade kl 05:30 hemma i ösmo, åkte en timme pendel till söder för att börja kl 07:30. Sen gick jag pass mellan kl 07:30-17:30. och kom vanligtvis hem strax efter 19 tiden. 


En normal dag på stationen börjar med ett möte kl 07:30 där skiftet går igenom dagens aktiviteter och väntar på samtal från överbrandmästaren som meddelar om det är några luckor någonstans och om någon kan behöva åka som löpare till en annan station. Detta kan bero på vård av barn, sjukfrånvaro eller andra vanliga orsaker. Hursomhelst är det mycket vanligt att någon får åka iväg och täcka upp. Efter det börjar de dagliga rutinerna att gå igenom bilens utrustning för att se att allt är ok för insats. Alla kollar sin egen utrustning. Förmiddagen och halva eftermiddagen ägnas vanligtvis åt övning, städning, repetitioner, utbildning, objektsgenomgångar osv, vissa dagar är man ”ute på rull” vilket egentligen handlar om att lära känna stadens gator och orientera sig, dessutom kan förarna behöva öva på att köra bilarna på dom trånga gränderna i gamla stan och på söder.. efter 15:00 är det fys. Vissa passar på att klara av detta tidigare. Men vanligtvis tränar alla samtidigt i mitt skift. Eftersom vi inte har tillgång till någon inomhushall så blir det gymmet som gäller. Stationen har även en bastu där man mer än gärna avslutar dagens pass.. naturligtvis står vi i beredskap hela dagen och ringer klockan så är det bara ge sig iväg på larm..


Jag har hittills haft ett par automatlarm där orsaken varit handhavandefel, (byggarbetare som inte stängt av larmet osv), samt ett salsa larm ( Hjärtstopp) tyvärr hade personen redan avlidit och ambulans var på plats. Enligt min grupp så ska vi haft lite av en larmtorka nu, men dom räknar med att detta inte kommer hålla i sig…


Idag ska jag gå mitt första nattpass. Vilket betyder att jag kommer sova kvar på katarina över natten. Det ska bli spännande och se hur effektiv man är när/om man väcks mitt i natten…

jag har även problem att lägga upp bilder men här är några iallafall....



här tar vi stegen till lite nya höjder..




Här har ni mig och min klasskamrat alex som gör LIA på Södertörn.
tror det krävs SMOáre för att få till en sån här bild... *Ler*


köpte ett gammalt strålrör på loppis detta har används mellan 1910-1960 på räddningstjänsten.




min styrkeledare "Märket" njuter av solen..



här står grabbarna i skiftet och hänger på motorsprutan..



taksäkringsövning på Ågesta....




ha det så bra nu så hörs vi snart igen.. håller på att försöka fixa min dator...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0