lite om verklighetsproblematik..

Dagarna rullar på i Boden och hittills har det inte börjat droppa in Skogsbränder.  Idag ska jag gå mitt första skift på Luleå räddningstjänst Gammelstan, kul med lite ombyte. Dom har en annan fördelning av arbetsuppgifterna på de olika rollerna i Luleå mot vad Boden har så jag hoppas jag inte förvirrar mig… *ler* det ska nog gå bra, Luleå har varit så smarta att vi nya vikarier har fått ett USB-minne med alla standardrutiner, utbildningsmaterial, ordningsregler mm. Så jag har tid under dagen nu att sätta mig ner i lugn och ro och läsa på.

 

 

Fick åka med Ambulansen i Fredags och det var sannerligen en upplevelse. Vi transporterade en kvinna som kom från Albanien. Detta var mitt första riktiga möte med någon som inte pratade varken engelska eller svenska (i tjänsten). Ingen tolk fans på plats och detta innebar att man fick vara lite kreativ i hur man skulle göra den medicinska bedömningen. Fick tex en påse av en anhörig med mediciner och dokument (skrivna på Albanska), innan vi åkte. Det vart lite peka och skaka på huvudet för att lista ut vilka som var hennes och vilka mediciner som tillhörde hennes barn/man. det fick mig att tänka på varför man trycker så hårt på att öka mångfalden och mångkulturen inom räddningstjänsten, men i en sån här situation är det ju bra om man kan ytterligare ett språk, frågan är bara vilket av alla dom hundra olika språk man ska kunna då?… jag tror snarare vi skulle behöva en kurs i teater och kroppsspråkskommunikation på SMO, för att motverka just detta problem. Släng in en kurs i kulturkunskap också när man ändå håller på. Är absolut inte emot mångfald/mångkultur men det säger ju sig själv att det inte löser alla problem per automatik bara för att man kommer från en invandrarbakgrund (vilket oftast är ett argument). Man ska dock inte glömma bort att olikheter skapar en kreativ miljö i gruppen, och en större variation av kunskap om man har olika bakgrunder. Detta är dock inte alltid relaterat till ursprungsland eller kön utan snarare vart och hur man växt upp. Nog tror jag att man kan hitta mångfald och kunskap om mångkultur på andra sätt också, fast det syns väl inte i statistiken lika tydligt… kul i alla fall att få möta problematiken som vi pratar om på skolan i verkligheten och förstå problemen relaterat till den.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0