100 från LIA Kom....



Idag tog jag och några kollegor från SMO en tur till Täby för att besöka SSRC (Storstockholms räddningscentral) där fick vi träffa larmoperatörerna och bli omkring visade av den Operativa chefen. Det var kul att se människorna bakom rösterna som larmade ut och hur dom systematiskt gick till väga för att sålla och utvärdera samt bedöma de larm som SOS112 tog emot och begärde medlyssning på.  I korthet fick SSRC ett larm om medlyssning, det betyder att man lyssnar på samtalet mellan inringaren och larmoperatören på 112, därefter bedömer och försöker skapa sig en bild av hur alvarlig och vilken omfattning olyckan har. Larmet skickas sedan ut till Stationerna och därefter tar man över räddningstjänstdelen av samtalet. Dessa larmoperatörer pratar alltså inte med inringaren utan styr bara vilka resurser som skall larmas och sättas i bruk. Här har OC (Operativa Chefen) nästan obegränsade medel och makt, dagens kommentar (med glimten i ögat) var ” jag vaknar på morgonen och undrar hur mycket kommer jag få bestämma över idag”.



Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej! Jag tänkte bara fråga om du vet om det gäller samma sak med guldbojen som med rullbandstestet, alltså om den också bara får vara högst sex månader gammal.



Tänkte även kolla lite om vad du tycker är bäst.Är det bättre att jobba lite först efter gymnasiet och samla på sig lite arbetserfarenhet eller ska man söka SMO direkt efter gymnasiet? Har läst att många arbetsgivare går mkt på erfarenheter när de anställer och att det därför inte är bra att börja SMO direkt efter gymnasiet.



/Emelie

2012-03-28 @ 23:00:29
Postat av: Lotta

Tittade förbi o ville önska en Glad Påsk!

Lotta

2012-04-05 @ 12:38:01
URL: http://www.nogg.se/lillalotta
Postat av: Tobias

Tack Lotta hoppas du hade en likvärdigt trevlig påsk..



@ Emelie: min uppfattning är att arbetsgivarna i regel ser det positivt att man har arbetslivserfarenhet, till och med lite livserfarenhet kan ses som meriterande, (Resande osv). jag inbillar mig att jag haft lättare att ta till mig utbildningen nu när jag är 29 än vad jag hade gjort när jag var 19. men alla är ju olika mogna och förstår samband lite olika. kan bara tala för mig själv när jag säger att 19´åriga jag inte var reda för att jobba räddningstjänst...



det är ingen brådska att börja jobba direkt efter gymnasiet. att ta sig tid att hitta sig själv tjänar man oftast på i längden...



vad gällande Guldbojen. säger skolan såhär:



"Simintyget kommer inte att behöva göras på nytt inför varje antagningsomgång. Det kommer att vara giltigt i fem år."

2012-04-10 @ 21:36:59
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0