...

Med anledning av de kraftiga reaktioner som jag fått på mitt inlägg, om att ställa krav på sig själv från elever på SMO utbildningen, vill jag bemöta kritiken och svara på en del funderingar som har uppstått.
Först vill jag be er kollegor som upplevt det som att jag svikit ert förtroende om ursäkt. När jag skrev mitt inlägg kände jag den frustration som jag vet att många av oss känner inför vår utbildning, att det ställs för låga krav ifrån skolan. Jag skriver bloggen helt ifrån hjärtat och redigerar inte det som skrivs, lika lite som jag censurerar eller försöker dölja dålig press. Jag vill att ni ska veta att jag bryr mig väldigt mycket om de åsikter ni har och tar till mig det som sagts.

Så för att förklara och förtydliga några av de saker jag skrev:
När jag skriver om ”skolans nivå” är detta inte riktat gentemot eleverna utan ett missnöje från min sida att det ställs för låga krav vid tex examinationer och tentor.

Mitt inlägg handlade sedan om vad vi kan göra för att förbättra oss, dvs ställa kraven på oss själva och det kom helt klart ut fel. När jag läser det igen låter det som att alla SMOáre är lata och oengagerade, vilket inte är fallet och det var inte min mening. Jag ber om ursäkt om till de som tagit detta på fel sätt men förstår hel klart varför. Jag ville visa på hur det kan vara och vad man själv kan göra för att påverka sin egen studiesituation genom att engagera sig och dra nytta av de resurser vi har på ön, gärna redan ifrån början.

Det ska vara sagt att jag själv strävar efter att göra mitt bästa och vill att mina kollegor gör detsamma. Sen har vi alla våra svagheter. En av mina var att inte tänka till innan jag tryckte på send…  ibland glömmer jag bort att det som skrivs här kan påverka fler än mig själv. Ingen är perfekt och jag medger utom tvivel att även jag är en av dom.

För det vill jag be er om ursäkt och lova bättring…


Det vi gör idag räddar liv imorgon…

Kommentarer
Postat av: ?

2012-03-24 @ 13:01:36
Postat av: Gamla goda tiden

Alla av dom som skrev i förra inlägget kanske ska ta och tänka efter lite innan dom öppnar upp sig på Internet.

Hade ni vart med på den gamla goa tiden BmH 15 v hade ni upptäckt hur annorlunda det var, det ställdes krav redan innan utbildningen och om man inte höll måttet var det bara att packa ihop sina grejer och gå hem och inte komma tillbaka.

Och ni unga killar och tjejer det är Sverige vi bor i och det verks väldigt mycket på era kommentarer. Alla är så förbannat avundsjuka hela tiden.



Det som var solklart om man avslutade BmH förut var att man hade ett jobb efter man sluta skolan. Så är det inte idag och Tobias är jävligt smart att skriva en blogg så man visar att man vill arbete och gärna lägger det lilla extra för att lyckas.



Sen kan ju SMO elever gärna få undersöka om hur många som fått ett jobb inom det operativa i RJ,

dom siffrorna jag har fått se är inte roliga.



Tobias var stark och hela tiden var så drivande som du är och skit fullständigt i kommentarerna i den tidigare posten. Det du gör är så mycket bättre än dom som har kommenterat.



Till dom som kommenterat sumpa avundsjukan!! Gör något positivt istället!



MVH

Micke

2012-03-24 @ 13:12:35
Postat av: Till Micke

Jag tror vi är många som gärna hade haft gamla BmH 15v om det hade inneburit ett jobb efter avslutade studier.



Du säger att det då ställdes krav redan innan utbildningen, som om det vore något exceptionellt. Men du som uppenbarligen gått den utbildningen kanske inte har koll på de krav som ställs på dagens SMO-utbildning? Jag vet inte vad för särskilda krav du åsyftar, är de fysiska, teoretiska eller vad? Dagens utbildning föregås av relativt höga betygs-/högskoleprovskrav pga. utbildningen popularitet och även ett rullbandstest. Är detta tillräckligt? Vad vet jag.. men trots allt är det arbetande inom räddningstjänsten som satt ihop SMO samt dess kravprofil.



I övrigt vet jag inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg. Vi som går SMO vet att anställningssiffrorna är väldigt låga, eller "inte roliga" som du uttrycker det. Men jag är övertygad om att många, trots detta (eller kanske just på grund av detta), försöker sitt allra bästa för att få en av dessa åtråvärda platser. Tobias är exempelvis därför absolut rätt ute med att skriva en blogg om sina upplevelser och blir då även något av en reklampelare, vilket är helt ok. Men det innebär också att man delvis blir en offentlig person och måste därmed vara beredd på att kunna ta annat än bara positiva kommentarer. Vilket han också precis bevisat att han kan - med utlovad bättring.



Sen att du uppenbarligen varit med om något tråkigt, med tanke på din upprepning om att alla som kommer med kritik i Sverige är avundsjuka, beklagar jag. Ja, vi bor i Sverige - låt oss då få använda oss av yttrandefriheten som råder. Tror det råder en missuppfattning hos dig att all kritik är dålig, även om den råkar vara negativ.



/Krippe

2012-03-24 @ 13:40:38
Postat av: E

Det handlar inte om ett specifikt inlägg utan hela bloggen från början till slut (nästan) har varit ensidig med fokus på Tobias förträfflighet.

Någon som skrev att brandmannayrket är ett lagarbete "en för alla alla för en" men en sådan personlighet som DT (Duktiga Tobias)brukar inte passa in i ett lagbygge såvida han inte ändrar sig.



DT skulle kunna skriva en väldigt lättläst bok med titeln Jag i den behövs bara en sida med bokstäverna

JAG

2012-03-24 @ 15:47:26
URL: http://http
Postat av: Micke



Kritik"feedback" ska man använda men när det går in på det personliga stadiet på internet så kanske man ska tänka om?

Brandmanyrket är ett lagarbete och kommer alltid och vara det så enkelt är det med det!

E kanske dags och tänka om eller ? sluta läs bloggen om du bara stör dig på den. E går du SMO eller?





2012-03-24 @ 18:38:53
Postat av: emelie

hej!

Jag tänkte bara skriva att jag tycker att det är jättekul att du driver en blogg om sandös SMO utbildning. Jag går på gymnasiet och är nu ute på APU på gästrike räddningstjänst och stormtrivs. Det är stora och hårda krav på brandmän, men med vilja, kunskap och självinsikt tror jag att man kan uppnå vad man vill. Brandman är verkligen ett yrke som jag skulle vilja arbeta med i framtiden. Det är därför väldigt intressant att läsa om utbildningen från en elevs synvinkel. Jag hoppas du kommer fortsätta med bloggen under hela din utbildning



Lycka till med utbildningen och ditt sommarvikariat!



hälsningar Emelie

2012-03-24 @ 22:48:57
Postat av: Tobias

ja vad ska jag säga. jag har tagit till mig det som sagts och lovat bättring. det känns som ni köpt det. ja alla utom E som förövrigt har samma IPnummer som signaturen Sven och Elin... solklart försök att svartmåla mig... tack för det.



i övrigt vill jag tacka för det stöd många ändå har visat mig. det uppskattas enormt.



2012-03-25 @ 23:06:25
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/
Postat av: Lotta

Tjena.Hoppas i alla fall att bloggen fortsätter skrivas i samma anda som tidigare,intressant att föölja.....

2012-03-26 @ 22:22:33
URL: http://www.nogg.se/lillalotta
Postat av: David

Intressant läsning. Jag har själv gått SMO på Sandö och jag trivdes mycket bra med utbildningen. Redan "på min tid" så påtalades det ofta att man inte skall ha ett betygsystem som är godkänt eller icke godkänt. Vart finns moroten för eleven att anstränga sig lite mer? Om man gör ett teoretiskt, eller praktiskt för all del arbete på ett mycket bra sätt, ett mycket bättre sätt än en kurskollega så skall man väl också för den delen kunna skörda frukten av det?



Så fungerar det ju inte i realiteten, utan han som gjorde ett mediokert arbete får G, han som gjorde ett betydligt bättre och mer fördjupande arbete får...ja..G. Vart är moroten?



Sen så är jag väl medveten om, att personen som har gjort ett otroligt bra fördjupande arbete faktiskt har dragit mycket mer lärdom och kunskap i livet som han eller hon kommer ha mycket nytta av i framtiden. Men samtidigt så tycker jag personligen att betygsystemet är undermåligt på många sätt. Ett annorlunda betygsystem skulle ju också kunna vara bra om man vill särskilja en student från en annan. Det kan man i nuläget enbart göra genom ett G eller ett icke G.



Jag arbetar på en station som har mest specialkompetens/spetskompetens i hela räddningstjänstsverige. Vattendyk, oljeskydd, RITS, Sjösäk, utöver de vanliga "sysslorna" att skolan skall förbereda mig för det här faller inom rimlighetens gränser. Men i SMO fick man en otroligt liten och ytlig grund i ett väldigt stort och komplext ämne. Men som sagt, jag var nöjd.



Detta inlägg skulle kunna bli metervis känns det som, nu har jag enbart varit inne och nosat på problemet en aning.



Kör hårt och lycka till i sommar, hoppas du slipper den där västen då :)



// David

2012-03-27 @ 09:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0