Ny teknik nya tider.

Då var det dags för en liten uppdatering igen, de senaste veckorna har vi Arbetat med Tung räddning, naturolyckor och samverkan, dessutom har vi lyckats klämma in lite egenträning i schemat oxå.

 

 
 
 

här testar jag och några vänner ett nytt slangutlägg som jag fick nys om på Katarina Brandstation, det var en Brandman där som hade sett ett par Youtubeklipp från USA på tekniken, Jonas Nylander som han heter har dessutom designat en väska för att bära slangen smidigt och enkelt. tidningen Swedish Firefighter skrev en artikel om detta i sitt senaste nummer, så vi vart nyfikna och ville testa det praktiskt, i filmen får ni se hur den nya metoden underlättar slangmatningen vid rökdykning och skapar en bättre miljö att arbeta kring. ännu finns mycket som skulle behövas testas innan jag är helt övertygad men vårt första försök stötte inte på några stora bekymmer och var väldigt enkelt och smidigt att jobba med. enligt uppgift så testas detta system nu operativt på Katarina och Östermalm för att utvärdera om det är en bra metod.

 

 

vecka 39 hade vi en storövning gemensamt med Polis och ambulansstudenter ifrån Umeå. syftet med detta var att samverka och få en bättre kännedom om hur dessa yrkesgrupper arbetar vid händelse av stora katastrofer, tex bussolyckor, storbränder osv,  förutom att det var väldigt lärorikt att se hur andra yrkesgrupper kunde samarbeta med oss så var det väldigt kul att träffas och utbyta tankar och idéer om räddningstjänst.

 

 

 
 

 

 

vi har testat på det mesta kring naturolyckor nu, översvämningsbarriärer, skogsbrandsläckning

 

 

 

snart är det dags att börja söka sommarvikariat och inför det har vi gjort rullbandstestet, något som alla räddningstjänster kräver som bilaga till en ansökan, vad som däremot kan skilja sig är huruvida dom vill ha ett intyg på Guldbojen oxå. nu när det är klart är det bara att sätta sig och skriva ner sin själ på papper och hålla tummarna för att dom vill jobba med mig i framtiden.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Henke

Kul idé att filma era övningar!

Jag har några frågor!

Hur ser du på chanserna till jobb efter utbildningen?

Hur ser löneläget ut egentligen? när jag har kollat runt verkar det ligga runt 24 000.. känns lite lite jämfört med det jobb som brandmän gör men sånt är livet :/

/ Henke


Svar: möjligheterna till jobb varrierar kraftigt beroende på vart man söker sig efter skolan, storstockholm har nyligen öppnat sin rekrytering och är enligt uppgift i stort behov av att få in nya vikarier, men en gennerell regel är att man kan få vikariera rätt länge innan man får en plats på ett skift.
vad gällande Lön hade jag inte funderat så mycket på det, men det skiljer sig oxå rätt mycket mellan räddningstjänsterna, som sommarvikarie sommaren 2012 tjänade jag på luleå 112kr och i Boden 124kr/timme, utöver det fick man ett fast OB runt 250kr/pass, så någonstans där skulle jag tro att ingångslönen oxå ligger för en nyexaminerad brandman. omräknat till en fast månadslön då självklart...



Tobias

2012-10-23 @ 22:17:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0