Lite om Antagningen och Gymmet

Idag har vi haft lektion om brandkemi och brandförlopp. Inget super nytt måste jag säga, då jag gjorde allt det här när jag låg stationerad som basräddningsman på helikopterdivisionen /Berga i Lumpen… men det är ju bra att fräscha upp sina kunskaper…

 

Jag tänkte återkomma till det här med mitt möte med försvarsdepartement och specifikt frågor kring Antagningen som Daniel frågade om i inlägget ” Försvardepartementet på besök. ”. Vad som händer just nu är att dom håller på att granska antagningen inom MSB, och jag har i dagarna fått möjligheten att läsa ett utkast från vad dom kommit fram till. Det är naturligtvis en komplex fråga som kräver en del kännedom om bakgrunder till varför man fattat vissa beslut och varför antagningen ser ut som den gör idag.  Men i stort kommer antagningen att se ut som den gjort tidigare med ett eventuellt tillägg att man även kommer få komplettera ansökan med intyg om simkunnighet utfärdat av en badvakt. (Typ intyg om Guldbojen). Samt att dom börjat titta på meritvärden mer.

 

Om man delar upp antagningen i de fyra huvudfaktorerna som finns så har vi Högskolekompetensen+ särskild behörighet, rullbandstestet, simkunnigheten och Körkort behörighet B.

 

Körkortet är det ju inga konstigheter med, man anser att det behövs minst behörighet B för att kunna genomföra Utbildningen, och det kan jag absolut förstå då vi ibland måste framföra fordon. Jag kan även tycka att det är bra om man har C-kortet redan innan man påbörjar sin utbildning för att få köra alla fordon, vi har ju b-korts lastbilar men det är ju inte samma sak.

 

Vad gällande rullbandstestet så är det INTE ett fystest för att kolla din lämplighet som brandman. Den mäter tex inte styrka relaterat till vanliga arbetsmoment. Vad den syftar till är att säkerhetsställa att du klarar belastningen enligt AFS´sen 4,5 km/h, , för att få genomföra ett rökdyk. Det är åter igen en koppling till om du klarar momenten i utbildningen.

 

simkunnigheten däremot har det ju räckt med att man intygat på heder och samvete, men ärligt talat jag har sett några SMO-elever som inte klarar av att tryckutjämna på 3,5 meters djup. Nu är ju det enligt kursplanen helt ok, då vi endast genomför Ytlivräddning i kursen( vi doppar aldrig huvudet under ytan det anses vara dyk). Men vi borde absolut ha en kontroll av detta för antagningen.

 

Högskolekompetens+ särskild behörighet är ju också ett sätt att säkerhetsställa att man har rätt förutsättningar för att klara utbildningen. Däremot är det också det enda sättet att urskilja de sökande i form av meriter. Det är här man gjort en kraftansträngning och hoppas på att öka meritvärden på arbetslivserfarenhet, samt ämnen som är direkt relaterade till utbildningen, det skulle innebära att man med goda förkunskaper skulle ha lättare att konkurera om platser. Och det kan jag tycka låter rimligt.

 

Jag vill poängtera att det inte talats om en lämplighetsbedömning när det gäller antagningen. Detta skulle kosta massor av resurser och då MSB inte sköter en anställning utan återigen skulle i det fallet bedöma lämplighet för att klara av utbildningen. Inte ser ett större värde i att införa ett sådant. Jag skulle dessutom vara försiktig med att införa ett sånt prov med tanke på rättssäkerheten. Vem säger att MSB inte beslutar sig för att gå stenhårt på sin linje om Jämställdhet och mångfald (vilket i sig inte är fel). Men det om något skulle äventyra allas lika konkurrenskraft.

 

Om man går in på din fråga du hade Daniel så kan jag bara svara på att det idag inte är en speciellt bra arbetsmarknad för nyexaminerade SMOáre, men som jag alltid brukar säga att är man bäst på det man gör ska man inte ha problem med att få jobb. Satsa på att utveckla dig själv och träna på det du är dålig på.

 

Jag hoppas detta har svarat en del på dina frågor Daniel.

 

Lite snabbt också om André´s fråga om gymmet på sandö. Under sommaren kommer det att totalrenoveras och jag räknar med att det kommer vara modernt och fräscht även om jag inte direkt klagat idag heller. Lycka till med antagningarna så syns vi i framtiden…

 


Kommentarer
Postat av: Daniel

Tack för svaret :D kan bara säga att din blogg är kuuung :D. Tänker hoppa på utbildningen nästa omgång då jag ansåg att man behöver lite erfarenhet och min lärlingstid är slut :D

2011-05-12 @ 20:47:34
Postat av: Tobias

Kul att höra att man kan hjälpa någon, jag minns själv hur det var att inte få svar på en rad frågor jag hade.. lycka till med antagningen och tveka inte att dyka in med fler frågor...

2011-05-12 @ 22:57:48
URL: http://brandaspiranten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0